naar top
Menu
Logo Print

Kinderkleding zit in de lift

Vooral luxemerken en tienerkleding tekenen voor een stijging
magazine

Edited volgde de nieuwe collecties bij 45 van 's werelds grootste kledingwinkels en ontdekte dat kinderkleding in het eerste kwartaal van dit jaar met 14 procent was gestegen in vergelijking met twee jaar geleden, terwijl de verkoop van kleding voor volwassenen met 6 procent is gedaald.

Markt voor tienerkleding groeit
Uit de gegevens blijkt dat vooral de tienermarkt groeit. In de eerste kwartalen van 2016, 2017 en 2018 vertoonde tienerkleding een stijging van 29 procent. Die groei overtreft elke andere leeftijd van kinderkleding, waarbij babykleding de minste beweging ziet. Bij tienerkleding moeten retailers goed focussen op de klanten, gezien hier een aangepaste marketing nodig is. Tieners reageren snel op trends en hun sociale referenties bewegen met een virale snelheid.

Luxe wordt mainstream
In 2016 vertegenwoordigden luxemerken 4 procent van de kinderkledingmarkt. Nu is dat 11 procent op zowel de massa- als luxemarkt, wat leidt tot een toename van de gepercipieerde waarde over de gehele categorie. De massa- en luxemarkt zijn de afgelopen twee jaar allebei duurder geworden, maar in hetzelfde tempo. De gemiddelde prijzen op beide markten zijn met 13 procent gestegen.

Kleuren en patronen
Op dit moment heeft 54 procent van de kinderkleding een bedrukt patroon, vergeleken met slechts 36 procent voor de volwassenen. Voor zwemmen, nachtkleding, tops en jurken is de bedrukking vooral belangrijk en tevens goed voor meer van het assortiment dan in andere categorie├źn. Wat kleuren betreft zitten groen en geel in de lift. De geslachtskleuren tekenen voor een mindere groei. Een verklaring kan zijn dat groen en geel genderloos zijn, iets waarvan veel winkeliers zien dat millenial ouders het waarderen.

Lees meer op Edited.

K-BOUTIQUE

PM REGIE

+3250240404
+3250240445