VIER ANDERE ACTUELE TRENDS OP ISH 2019
NIET ALLES IS TOEKOMSTMUZIEK
We moeten eerlijk zijn: op heel wat standen op ISH worden we geconfronteerd met prototypes of producten die voorlopig enkel op de Duitse markt verkrijgbaar zijn; andere zaken lijken niet meteen spek naar de bek van de conservatieve Belg. Maar dat is slechts een deel van het verhaal, en digitalisering is lang niet het enige actuele thema. Warmtenetten, binnenluchtkwaliteit, milieuvriendelijke koudemiddelen, energiemonitoring … het zijn allemaal zaken die vandaag al aan de orde zijn. Wij herkenden onder meer de volgende actuele trends.
1. EENVOUDIGER INSTALLEREN, MÉT DE NODIGE ZEKERHEID
Het zijn niet alleen digitale tools die installatie en onderhoud moeten vereenvoudigen. Ook aan het fysieke installatiegemak van de vakman wordt gedacht. Modulariteit is daarom het codewoord, zowel bij fabrikanten van warmteopwekkers, ventilatiesystemen en systeemcomponenten, en ook kant-en-klare aansluitingen zijn alomtegenwoordig. Bij koppelingen kreeg dan weer vooral de optimale uitvoering van (pers)fittingen de nodige aandacht.
2. ALTERNATIEVE KOUDEMIDDELEN
Een steeds wederkerend gespreksonderwerp onder zowel fabrikanten als installateurs was, uiteraard niet onverwacht, het klimaatdebat. Bosbrossers en klimaatbetogers - ze kwamen op quasi elke stand wel eens ter sprake. Ook de productontwikkelingen worden nog steeds in grote mate geïnspireerd door het streven naar een hogere (energie-)efficiëntie en een lager verbruik van fossiele brandstoffen. Echt opvallend dit jaar waren de (warmtepomp)ontwikkelingen met alternatieve koelmiddelen. Bijna elke fabrikant lijkt zich vandaag wel voor te bereiden op strengere eisen inzake het Global Warming Potential van koudemiddelen en de verwachte prijsstijgingen van klassiekers als R410A. Passeerden onder andere de revue: warmtepompen met propaan, R32, R454C …
3. OPLOSSINGEN OP COLLECTIEF NIVEAU
Ook opvallend in de verwarmingsbranche is dat het heil steeds vaker in collectieve oplossingen gezocht wordt. Individuele wandketels en residentiële oplossingen voerden dit jaar iets minder de boventoon op de beursvloer. In de plaats zetten verschillende fabrikanten in een aparte zone op hun stand hun grote vermogens, cascadeopstellingen en wkk's in de kijker. Nog uitdrukkelijker bewijs dat warmtenetten en centrale stookplaatsen aan een opmars bezig zijn, was de veelheid aan Heat Interface Units of aftakstations die zich in verschillende hallen lieten opmerken.
4. KLEUR EN DESIGN, IN EN VOORBIJ DE BADKAMER
Tot slot was duidelijk dat het oog ook wel wat wilt. Dat liet zich traditioneel vooral merken in de sanitairafdeling. Daar voerden naast het klassieke chroom vooral metallictinten, zwart, brons en goud de boventoon en dat in zowel matte als glanzende uitvoeringen én in verschillende oppervlaktedesigns. Niet onbelangrijk trouwens, is dat quasi elke fabrikant nu zijn volledige gamma in dergelijke kleuren gehuld heeft, van kraanwerk tot spoelknoppen en afdekplaatjes.
Toch is esthetiek lang geen zaak van de sanitairbranche alleen. Ook in andere sectoren zagen we duidelijke inspanningen om een visueel aantrekkelijk product af te leveren. Denk bijvoorbeeld aan de buitenunit van een warmtepomp: die staat vaak open en bloot, en is voor sommige consumenten een echte doorn in het oog. Een aantrekkelijk design kan in zo'n geval misschien helpen om de klant over de streep te trekken, en dat beginnen ook fabrikanten te beseffen.
WAT IS ONZE LEZERS HET MEEST OPGEVALLEN?
Hier leest u wat enkele van onze lezers van de beurs vonden. Wil u zelf uw mening kwijt? Reageer gerust met een mailtje naar eln@pmg.be
