naar top
Menu
Logo Print
22/01/2019 - STEFAN ACKE

9 TIPS VOOR DIGITALE TRANSFORMATIE

Valeria Dominguez

Valeria Dominguez: “Met technologie verdien je niets. Met verkopen wel" (foto: PhotoJoost)

Valeria Dominguez pleit voor menselijke focus

Technologie is een kost, geen investering. Dat betoogde Valeria Dominguez (CEO van Felino, e-commerceconsultant en 'digital influencer' op de jongste editie van de E-Commerce Xpo in Kortrijk. Ze raadt bedrijven die met een digitale transformatie bezig zijn aan om vooral niet te veel op technologie te focussen, en hun essentie niet uit het oog te verliezen. “Wees geen slaaf van de technologie; gebruik ze als middel om geld te verdienen."

1. BEREID JE VOOR OP VERZET

“Elk groot bedrijf dat aan een transformatie bezig is, heeft het wellicht al ondervonden: regeltjes werken contraproductief. Bij een klein bedrijf dat nog geleid wordt door de eigenaar zullen regeltjes wel nog werken, maar bij grote bedrijven verlies je hoe dan ook de controle. Verzet kun je alleen counteren door je personeel autonomie te geven. De tijd dat grote bedrijven zich alles konden permitteren, is voorbij. Wie klein is, is wendbaar."

2. BEGRAAF JE PROJECT NIET VOOR JE BEGINT

“Je hebt minder geld nodig dan vroeger om iets nieuws te gaan doen. Wat je wel moet doen, is een gepaste structuur voorzien: liever een Head of Digital dan een Head of Marketing, en liefst een Head of Digital dat enkel aan de CEO rapporteert. Hoe meer betrokkenen, hoe meer je de groei remt. Het verst spring je met een 'veroveraar' op de eerste plaats en een 'politicus' op de tweede. De 'politicus' zal de boodschap van de veroveraar aanvaardbaar maken."

3. CULTIVEER ONDERNEMERSGEEST

“Beloon wie goed werk doet en wees resultaatgericht, niet prestatiegericht. Geef je personeel de vrijheid om als een ondernemer te handelen en ze zullen veel creatiever zijn."

4. TECHNOLOGIE IS DE DIENAAR, NIET DE MEESTER

“Maak het gemakkelijk voor jezelf en verlies niet te veel tijd om andere zaken te leren. Als je te veel aan technologie spendeert, dan ga je failliet. Het blijft een kost, geen investering. Overschat jezelf niet: je bent niet speciaal. Koop geen pakketten op maat; koop standaardpakketten en concentreer je op de verkoop. Met verkopen verdien je geld, met technologie verdien je niets. Blijf vooral dingen leren."

5. JE HOEFT NIET DE EERSTE TE ZIJN

“Profiteer van je concurrenten! MacDonald's doet een uitgebreid onderzoek voor ze een vestiging openen. Nadien opent er een Burger King vlakbij. Wie is dan de slimste? Hier in Europa zijn we vaak minder snel dan in de Verenigde Staten: we kunnen dus leren van hen."

6. WORD KLANTGEOBSEDEERD

“Een goed voorbeeld uit de VS is Amazon: zij zijn 'klantgeobsedeerd'. Ze willen nu geen dollar verdienen, ze willen morgen vijf dollar verdienen door iedereen de markt uit te duwen. Amazon Prime bewijst dat de klant gemak belangrijker vindt dan prijs. Het loont de moeite om eens via zo'n platform te verkopen: je verdient er niet veel, maar je leert wel. De klant onthoudt uiteindelijk alleen hoe hij zich bij je voelt. Kies voor een relatie, niet voor één aankoop. Het is makkelijker om een bestaande klant aan te spreken dan een nieuwe te maken."

7. NAADLOZE ERVARING

“Goed nieuws: als kleine winkel kun je iets wat grote winkels niet kunnen. Je kunt je verkopers bijvoorbeeld pakjes laten rondbrengen op weg naar huis. Onthoud dat conversie vooral in de winkel gebeurt. Een webshop is je nieuw vlaggenschip. Vecht niet tegen showrooming en webrooming, zorg gewoon dat de klanten bij jou kopen."

8. MENSEN VOLGEN MENSEN

“Zorg dat je weet wat je klanten belangrijk vinden: wat, en vooral wie, volgen ze op sociale media? Er wordt te veel gekeken naar de laatste klik en te weinig naar de mensen die hen geïnspireerd hebben in alles wat daaraan voorafging."

9. BLIJF JEZELF

“Wat is je essentie? Behoud die en verander al de rest. Dat is wat iedereen bedoelt met authenticiteit. Moeilijker is het niet."