naar top
Menu
Logo Print

Het Land van OoitHET VERSCHIL MAKEN ZIT IN DE KLEINE DETAILS

Het Land van Ooit introduceert nieuwe website en webshop

Het Land Van Ooit in Kontich introduceerde begin dit jaar een webshop. De service waarvoor de speciaalzaak gekend is, wordt ook online doorgetrokken. Zo komen niet alle producten online. Artikelen waarvoor deskundig advies noodzakelijk is, blijven offline. Voorts probeert Het Land Van Ooit zich te onderscheiden door beleving en het aanbieden van merken die net dat tikkeltje anders brengen.Astrid, Karolien, Rita, Walter, Denis en Gert-Jan

EEN ECHT FAMILIEBEDRIJF

Het Land Van Ooit werd in 1997 opgericht door Rita Sels, toen nog in Boom. Vandaag baat zij, samen met haar man Walter en de vier kinderen - Astrid, Denis, Gert-Jan en Karolien - de baby- en kinderspeciaalzaak uit in Kontich. Gert-Jan Van Turnhout: “In 2010 zijn we verhuisd naar Kontich, in Boom hadden we echt geen ruimte meer. Doordat we nu hier zitten, hebben we ook een bredere actieradius."

INTRODUCTIE WEBSHOP

Sinds begin dit jaar is Het Land Van Ooit ook te bereiken via een vKamersernieuwde website, die uitgebreid werd met een webshop. “We hebben eigenlijk zo lang mogelijk willen wachten met een webshop. Waarom? We zijn een speciaalzaak en heel veel van onze producten vergen een deskundige uitleg. Daarom plaatsen we ook niet alles online. Voor een autostoel, kinderwagen, of alles qua veiligheidsartikelen is echt wel wat meer uitleg nodig. In de webshop plaatsen we onder meer seizoensproducten, kleding, decoratie, eetgerei enzovoort. Omzetmatig is de winkel nog heel overheersend. De webshop is groeiend en zorgt voor extra omzet, maar is zeker niet kannibaliserend voor de winkel." De service in de winkel wordt doorgetrokken online. “Kortingen of promoties in de winkel worden ook in de webshop gegeven", vertelt Gert-Jan. Voor het online verhaal werkt Het Land Van Ooit samen met IT-partner Noah. Gert-Jan: “Mede dankzij Noah hebben wij online grote stappen kunnen zetten."

ADVIES CRUCIAAL

Bij Het Land Van Ooit staat advies aan de klant centraal. Het is dan ook zeer belangrijk dat elke medewerker de nodige productkennis heeft. Denis Van Turnhout: "We hebben een eigen platform ontwikkeld waarmee we onze medewerkers inlichten over nieuwigheden via mail. Alle info over nieuwe producten is zo makkelijk terug te vinden. Voor echte productkennis doen we ook vaak een beroep op onze leveranciers." “We geven ook regelmatig opleidingen intern, die worden dan gegeven door de afdelingsverantwoordelijke of een leverancier, en dit afhankelijk van het product", vertelt Gert-Jan.Gold label

Gold label

Opvallend in de winkel is het her en der opduiken van het Gold label. “Met dit label willen we producten die uitblinken op het vlak van vernieuwing, veiligheid of innovatie in de kijker zitten. We houden hier ook rekening met de feedback die we van onze klanten krijgen", vertelt Denis. “We kijken bijvoorbeeld ook hoe goed de service na verkoop is of hoe vaak een product terugkeert voor herstelling", vult Gert-Jan aan.

CONSTANTE ZOEKTOCHT NAAR NIEUWE PRODUCTEN

“Binnen ons aanbod proberen we steeds vooruitstrevend te zijn en andere merken te brengen dan standaard. De grote merken moet je in huis hebben. Maar wij willen steeds het verschil maken. Dit vergt natuurlijk wel meer opzoekwerk. Nieuwe producten vinden is een combinatie van beurzen bezoeken, zelf zoeken en feedback van klanten", vertelt Denis. “We hebben een team dat nieuwe producten bekijkt. We beoordelen een nieuw item op verschillende criteria: past het in de winkel, is de kwaliteit goed - veiligheid is hierbij zeer belangrijk - en past het binnen onze stijl? We hebben ook een beperkt basisassortiment. Hiervoor richten we ons tot grootouders bijvoorbeeld. Zij willen wel alles in huis maar veeleer de basic spullen."

Op maat gemaakte presentatiemeubels

WINKELINRICHTING GESTOELD OP BELEVING

“We werken heel weinig met stands van leveranciers", vertelt Gert-Jan. “En als we dat doen, moet het echt in onze huisstijl passen." Denis: “We hebben wel het Eiland Van Ooit. Dit is een ruimte naast de kassa waarvan leveranciers kunnen gebruikmaken om een product of collectie tentoon te stellen. We hebben geen echte etalage, dus dit vervangt dit een beetje. We willen onze klanten ons aanbod laten ervaren. Hiervoor luisteren we ook naar de klant. Zo kregen we vaak de vraag om de wandelwagen ook te laten zien zonder de draagmand. Nu presenteren we beide versies boven elkaar: met mand en met stoel. Al onze presentatiemeubels zijn bovendien op maat gemaakt, specifiek voor onze noden."Eiland van Ooit

Workshops en demo's

Wekelijks worden er in Het Land Van Ooit ook demo's en workshops georganiseerd. Gert-Jan: “We doen dit altijd op zaterdag, rond verschillende thema's, zoals hairstyling, EHBO, veilig slapen enzovoort. Qua kostprijs voor de klant houden we dit beperkt. We maken er zeker geen winst op maar het zorgt wel opnieuw voor beleving in onze winkel."

LAND VAN OOIT LEEFT ONLINE VERDER

De beleving in de winkel wordt ook online doorgetrokken, via Facebook, Instagram en de website. Gert-Jan: “Hiervoor maken we een contentplanning. Op voorhand bekijken we welke posts we wanneer zullen plaatsen. Uiteraard komen er altijd wel nog dingen bij. Bijvoorbeeld als er een nieuw product binnenkomt, of afhankelijk van het weer." “Een keer per week zitten we samen over onze online communicatie", vult Denis aan.

TOEKOMST: BELEVING EN SERVICE TOP MAKEN

Gert-Jan: “In de toekomst willen we blijven werken aan waarmee we nu bezig zijn. We willen de beleving en service top maken. Ook online willen we ons nog versterken, met aandacht voor de klant van vandaag." Denis: “We willen ons blijven specialiseren. Iedereen doet geboortelijsten. Wij proberen het verschil te maken, en het zit in de kleine details."