naar top
Menu
Logo Print
19/10/2018 - MARIE VERHULST

KLANTGERICHT EN PRAKTISCH ADVIES PRIMEERT BIJ BOLLEBUIK

Workshops, draagconsults en kolfkamer Zorgen voor ultieme service

Twee jaar geleden deden Jo-Ann en haar man een drastische carrièreswitch en namen een winkel over. Geen typische babyspeciaalzaak, maar een leuke boetiek voor kinderen tot en met tien jaar. En dat vertaalt zich ook meteen in hun visie: ze willen een klantenrelatie van tien jaar. Naast een uitgebreid gamma waar de nadruk op lokale en duurzame merken ligt, kun je bij Bollebuik ook terecht voor zeer professioneel en vooral praktisch advies. De kolfkamer is hier het perfecte voorbeeld van. Een unieke service waar wekelijks tal van mensen gebruik van maken.

Marie Verhulst

jo-annVAN DIERENARTS NAAR BABYWINKEL

Jo-Ann Vandermeiren: “Twee jaar geleden hebben mijn man en ik een enorme carrièreswitch gedaan: ik was dierenarts en hij ingenieur. We hadden al een heel concept uitgewerkt en een locatie gevonden om een baby/kinderwinkel te openen. Maar toen kregen we telefoon dat er een winkel over te nemen stond. Een winkel die toen achttien jaar bestond, tegenover zelf een zaak opstarten, dat is toch een heel ander verhaal. Maar het is wel een start met meer zekerheid, dus dan hebben we beslist om de winkel over te nemen. We waren daar ook relatief complementair in. Hier waren er zoals in de meest courante winkels, wel draagdoeken, draagzakken, er was wel een borstkolf, maar dat waren dingen waar wij nog iets extra's mee konden doen. En zo is van het een het ander gekomen."

Makkelijkere start

“Het feit dat we de winkel overgenomen hebben, heeft ervoor gezorgd dat onze start makkelijker was. We konden ook gebruikmaken van een aantal mensen die ons heel veel konden uitleggen, en er was ook een portfolio van merken en leveranciers. Lieselotte is hier binnenkort tien jaar in dienst. Als je zo iemand ook kan meenemen, is dat goud waard. Maar het is ook wel een intensievere start. Als je zelf start, dan moet je misschien twee autostoelen bestellen en wij moesten er meteen tien bestellen."

VERBOUWINGEN

“De verbouwingen aan het pand zijn er sneller gekomen dan origineel gepland. Een tijdje geleden is er een golf van sluitingen geweest in Gent. Op dat moment hadden we heel sterk het gevoel dat we het dan moesten doen, en hebben we meteen grondig verbouwd. Je kan het zo stellen: enkel de vier muren zijn overeind gebleven, al de rest is volledig veranderd. We hebben gekozen voor een Scandinavische stijl omdat dat heel rustig is, aangezien ons assortiment al heel kleurrijk en druk is. Bovendien wilden we een stijl die toch tien jaar meegaat. We hebben er ook bewust voor gekozen om alles laag te houden om een mooi overzicht te bewaren. Vroeger was de winkel ingedeeld in verschillende hoekjes. Het is zowel voor ons als voor de klant veel fijner om constant een overzicht te hebben. Ook het contact met de klant is hierdoor makkelijker. Het ruimtelijke gevoel is stukken beter geworden. Veel mensen dachten zelfs dat de winkel veel groter was geworden."

“We gaan breder dan een klassieke babywinkel omdat we echt ook een relatie van 10 jaar met de klant willen"

RELATIE VAN TIEN JAAR

“Het concept van onze voorgangers is min of meer ongewijzigd gebleven. Onze voorgangers boden ook al cadeautjes, de hele babyuitzet en kledij van nul tot tien jaar, aan. We vinden het echt een meerwaarde dat kinderen tot tien jaar kledij kunnen vinden bij ons. Ook voor bv. geboortelijsten waar er al meerdere kinderen in het gezin zijn, is dat mooi meegenomen. We gaan breder dan een klassieke babyspeciaalzaak omdat we echt ook een 'relatie van tien jaar' met de klant willen. Bij ons vind je ook leuke geschenken voor verjaardagsfeestjes of Sinterklaas. We hebben specifiek gekozen om de kledij vooraan in de winkel te houden om de 'oudere' kinderen niet het gevoel te geven dat ze kleren komen kopen in een babywinkel."

huisjebuggy

 

 

NIEUWE MERKEN

“De redenen waarom we kiezen voor een nieuw merk, zijn heel uiteenlopend. Eerst moet ik er natuurlijk zelf enthousiast van worden. Daarnaast is de toegankelijkheid van de leverancier ook doorslaggevend. Als je moet bellen en mailen, en er dan toch niet aan raakt, dat schept geen vertrouwen. Daarnaast kiezen we ook sneller voor merken die in België een vertegenwoordiging hebben. We kijken ook wel naar de duurzaamheid van bepaalde dingen, bijvoorbeeld verzorgingsproducten zonder schadelijke stoffen of ecologische kledij. Op regelmatige basis komen er nieuwe merken bij om voldoende vernieuwing te brengen en onze klanten te blijven prikkelen. Daarom organiseren we ook elk jaar op een moment dat het rustiger is, een outlet in de winkel. Dat geeft ons de mogelijkheid om de oude verpakkingen weg te doen en de winkel fris te houden."

GEBOORTELIJSTEN

“Als mensen een geboortelijst willen aanleggen bij ons, gaan we eerst samen aan tafel zitten, niet met de bedoeling om hun alles te verkopen, maar om echt uit te leggen wat er zeer praktisch is. We proberen hun ook zo veel mogelijk te laten ervaren hoe een product in elkaar zit. Draagdoeken en kolven kunnen bijvoorbeeld gepast worden. We proberen ook zo veel mogelijk mee te denken met de klanten en heel gericht op hun vragen te antwoorden. We geven ook telkens mee dat ze zich niet moeten vastpinnen op de voorraad die we in huis hebben. Er kan zoveel bijbesteld worden, ook in andere prints en stofjes dan hier in de winkel te zien is. Wij voorzien een lijst per halve dag. Per kindje is er een kast voorzien waar we de kleinere stukken in steken. Voor ons is het een praktische en duidelijke manier van werken. In de kasten ligt alles wat nog niet gekocht is. Wat wel verkocht is, wordt eruit gehaald en in een ander vakje gelegd. Zo weten we ook, als de klant om het gerief komt, wat we moeten meegeven. Zo ontstaat er geen verwarring, want het is zo al een hele administratie."

"De workshops zijn een leuke manier om mensen die nog geen klant zijn of mensen die al lang niet meer binnen geweest zijn, naar hier te lokken, dus dat is wel fijn"

Aankoopverplichting

“In principe werken we niet echt met een aankoopverplichting. Enkel de dingen die heel erg op maat zijn besteld, zoals meubels en spullen die seizoengebonden zijn, moeten aangekocht worden. Wij geven de standaardkorting die iedereen geeft (10%). Dat wordt op het einde van de rit gegeven, maar wel in de vorm van een bon. Die kunnen ze dan besteden aan dingen die nog op hun lijst stonden, of veel mensen kopen er dan een grote autostoel of fietsstoel mee.

Met het aantal lijsten per maand zijn we al tevreden, maar er is zeker nog groei mogelijk. Na een maand of drie adviseren we om de lijst af te sluiten. Als de klant dat langer wil, maken we daar geen probleem van. Maar we merken dat de meeste mensen zelf na drie maanden graag de lijst afsluiten."

kolfkamerUNIEKE SERVICE: DE KOLFKAMER

In de kolfkamer kunnen moeders borstkolven komen uittesten en passen, alvorens deze aan te kopen. “De kolfkamer is er gekomen nadat we hoorden dat Boops 'n Burps gestopt waren. Iedereen die bezig is met dat borstvoedingsverhaal, is daar heel erg van geschrokken. Wij hebben dat altijd een heel mooi verhaal gevonden en we wilden het niet verloren laten gaan. Hoewel er heel veel tijd in kruipt, is het een echte meerwaarde voor ons. Bovendien zien we dat klanten die niet in de buurt wonen, hun weg naar ons vinden. Het is ook een mooie manier om mensen uiteindelijk kennis te laten maken met de winkel. We werken hiervoor bij voorkeur op afspraak, zodat we ons hier ook makkelijk kunnen vrijmaken en de klant het gevoel krijgt dat we tijd hebben voor hen. We geven de volledige uitleg over welk toestel wat kan, en antwoorden op hun specifieke vragen. Op basis van onze antwoorden kiezen ze welke kolven ze willen uitproberen. De keuze is ook aan hen of we bij hen blijven tijdens het kolven of niet. De meeste mama's hebben graag dat je bij hen blijft, zodat je ook kan kijken hoe het borstschild past en zo. Maar we laten hun wel uitdrukkelijk die keuze."

DRAAGCONSULENT

“Zelf heb ik twee huilbaby'tjes gehad en ik heb toen gemerkt dat zij heel erg geholpen waren door een draagdoek. In die tijd vond ik maar heel weinig informatie hierover. Daarom heb ik een aantal opleidingen gevolgd in binnen- en buitenland en ben ik officieel draagconsulente. Ik merk dat het voor velen toch een moeilijk verhaal is en een extra woordje uitleg geen overbodige luxe is. Hoe ze het moeten aandoen, wijst zichzelf uit. Naar comfort en gebruiksgemak toe is er wel heel wat te weten. We merken dat het echt wel een meerwaarde kan zijn om eens enkele modellen te passen met de baby en ze goed te leren gebruiken. Want ook daar zien we vaak fouten. Soms kunnen heel kleine dingen een groot effect hebben op bijvoorbeeld hoe het gewicht aanvoelt."

“Er zullen altijd mensen blijven bestaan die liever niet naar een grote keten willen gaan en liever persoonlijk geholpen willen worden. Dan is het belangrijk om die mensen te blijven vinden en aanspreken“

winkleKLANTENRELATIE OP LANGE TERMIJN

“Ik wil dat onze klanten zich thuis voelen in de winkel en dat ze geen schrik moeten hebben om iets te vragen. Ons doel is om voor tien jaar met de klant in zee te gaan, dan is het belangrijk dat ze het gevoel krijgen dat ze goed geadviseerd buitengaan. Ik denk dat dat voor ons primeert op 'ne platte verkoop'. We hebben geïnvesteerd in een degelijke koffiemachine en nodigen de mensen uit om hier een tas koffie te komen drinken. Aan mama's die het soms wat lastig hebben, zeggen wij dat ook. "Kom eens naar hier wandelen en een babbeltje doen met een kopje koffie." Iets kleins dat voor veel mensen een verschil kan betekenen."

SEGMENTATIE IN COMMUNICATIE

“We gebruiken verschillende kanalen om te communiceren naar onze klanten toe. We testen ook wat we op welk kanaal moeten bekendmaken, en merken dat je in je communicatie moet segmenteren. Als je dat op de juiste manier inzet, haalt dat zeker zijn doel. Wij doen tegenwoordig heel veel workshops. Die worden alleen via Facebook gecommuniceerd en die zijn bijna altijd onmiddellijk volzet. Dus daar is dat het ideale kanaal om mensen te bereiken. Een opendeurdag communiceren we dan via een ander kanaal."

kledijBREDE WAAIER AAN WORKSHOPS

“Wij hebben een vaste workshop EHBO, ongeveer om de twee maanden. Daarnaast hebben we een infosessie 'starten met borstvoeding', een infosessie over de kolven. We gaan een infosessie hebben over wasbare luiers, omdat we met Klein Spook samenwerken. En we hebben nu met de opendeurdag voor de eerste keer iemand die een avond mama's of papa's leert vlechten en opsteken. De workshops zijn een leuke manier om mensen die nog geen klant zijn of mensen die al lang niet meer binnen geweest zijn, naar hier te lokken, dus dat is wel fijn."

TOEKOMSTPLANNEN

“Ons eerste doel is om de nieuwe webshop draaiend te krijgen op de manier waarop wij het graag willen. Op dat moment willen we ook een gerichter marketing- en communicatiebeleid uitwerken, want daar zitten we nu een beetje vast. We mogen nog wel een beetje groeien, we hebben natuurlijk wel serieus geïnvesteerd, maar het is wel de bedoeling om op deze locatie te blijven. We hebben vandaag de dag niet de ambitie om naar een pand te trekken dat vijf keer zo groot is, omdat dat naar ons gevoel de eigenheid van de winkel zou wegnemen. Dan zouden we ook meer personeel nodig hebben en vandaag voelen we ons heel comfortabel zoals het nu is. Maar je weet nooit wat de toekomst brengt en wat de evoluties die er ongetwijfeld nog wel zullen komen, ook nog van u gaan willen. Dat is heel moeilijk te voorspellen. Dingen die je voelt aankomen, daar moet je je uiteraard tegen wapenen, maar het heeft ook geen zin om alles negatief te bekijken."

EVOLUTIE IN DE SECTOR

“Ik denk dat het voor iedereen moeilijk is, we moeten daar niet flauw over doen. We moeten realiseren dat er verschuivingen zijn, het aandeel online alsook de tweedehandsmarkt spelen een steeds belangrijkere rol. Maar ik merk dat steeds meer mensen het weer lokaler zoeken en weer meer naar de bakker en de slager gaan, dat is vaak een heropleving geweest van de retail. Ik denk dat het gewoon aan ons is om te zorgen dat je meeblijft, dat je het juiste aanbiedt en op de goede manier. En dat er van daaruit altijd wel opportuniteiten zullen blijven komen. Er zullen ook altijd mensen blijven bestaan die liever niet naar een grote keten willen gaan en liever persoonlijk geholpen willen worden. Dan is het belangrijk om die mensen te blijven vinden en aanspreken.“

BOLLEBUIK IN EEN NOTENDOP

Maurice Claeysplein 7
9030 Mariakerke
www.bollebuik.shop
Personeel: 4
Actieradius: 20-25 km