naar top
Menu
Logo Print
08/10/2018 - CAMILLE MORTIER

KLANTEN KOMEN VAN VER OM CILOU BABYSTORE TE BEZOEKEN

Alles draait rond service

Ex-Miss België Cilou Annys opende op 6 januari 2017 de deuren van haar eigen babyspeciaalzaak samen met haar man Désiré Steevens. Cilou Babystore focust op alles voor kindjes van 0 tot 2 jaar. Service is het stokpaardje van Cilou en Désiré. Door klanten efficiënt te begeleiden, kan je het verschil maken met grote ketens en onlineshops, vinden zij. Ook voor maatwerk kan je bij Cilou Babystore terecht.

Voor textiel kan volledig op maat gewerkt worden

GRAPJE WORDT WERKELIJKHEID

Cilou Annys: Het idee om een babyspeciaalzaak te openen, kwam er in het najaar van 2016. We hadden het al vaak al lachend gezegd en dat idee groeide uit tot wat we nu hebben. Als Miss België reisde ik veel. De variatie was leuk, maar ik wilde zekerheid. Ik was zwanger dus moest ik wel iets anders zoeken voor die periode. Ik had veel tijd om opzoekingswerk te doen en mijn man Désiré en ik hebben enkele beurzen bezocht zoals Kind+Jugend. Toen kriebelde het pas echt om zelf een winkel te openen. We moesten alles nog tot in de puntjes uitzoeken omdat we allebei uit een andere sector kwamen, wisten we in het begin echt niet hoe we eraan moesten beginnen. Vooral technische zaken zoals autostoelen en speentjes waren in het begin moeilijk. We hadden gelukkig al goede contacten met enkele leveranciers die ons advies gaven. De kennis is geleidelijk aan beginnen groeien en op 6 januari 2017 mochten we onze winkel in de Maalse Steenweg in Brugge officieel openen. Intussen blijf ik mijn modellenwerk voortzetten en Désiré zijn vastgoed. Het is heel intensief geweest, maar we hebben echt al veel bijgeleerd."

AANBOD VOLGENSEIGEN STIJL

Désiré Steevens: “Het is de bedoeling dat je bij ons alles vindt wat je nodig hebt voor een kindje van 0 tot 2 jaar. Om het assortiment samen te stellen, gaan we uit van onze eigen stijl. We verkopen niets dat we zelf niet zouden kopen."

Cilou: “We hebben al een paar keer geprobeerd om een merk te kiezen dat buiten onze stijl valt om voor ieder wat wils aan te bieden, maar, als je er zelf niet achter staat, krijg je het niet verkocht. Vooraleer we een merk in huis halen, moeten we het zelf heel mooi of praktisch vinden. We moeten onszelf erin terugvinden. We vergelijken veel en testen producten vaak eerst uit. Als je zelf ervaring hebt met het product, kan je het beter verkopen. Soms vragen we zelfs eerst de mening van klanten vooraleer we iets in het assortiment opnemen."

Désiré: “We kiezen eigenlijk voor een klassieke, tijdloze stijl met een moderne toets, van zowel bekende als kleinere merken. Veel winkels zijn erg trendgevoelig, maar dat is niet waar wij achter staan. Het idee achter onze collectie is dat als je iets koopt, je het bij een volgend kindje ook nog kan gebruiken en in die stijl verder kan kiezen. We veranderen de collectie constant want het is belangrijk om vernieuwend te zijn. De topmerken blijven natuurlijk een vaste waarde."

Exclusieve producten en maatwerk

cilou

Cilou: “We zijn altijd al heel ambitieus geweest, enkel het beste en het veiligste is goed genoeg. We staan volledig achter onze merken. Ik schuim het internet en sociale media af op zoek naar de laatste nieuwigheden, trends en toffe nieuwe merkjes. Natuurlijk is het niet simpel of iets exclusief aan te bieden. Het is een kleine wereld. We hebben wel enkele exclusiviteiten. Bepaalde stoffen van onder meer kinderwagens zijn enkel beschikbaar in onze collectie. We doen ook veel maatwerk en dat vind je niet overal. Klanten zijn daar heel positief over. Ze voelen zich speciaal omdat ze zelf iets exclusief ontwierpen. We doen maatwerk voor alles van textiel. Dat gaat van engelennestjes en de bekleding van een kinderwagen tot bijpassende gordijnen, verzorgingstassen en nog veel meer. Zo kreeg ik onlangs de vraag om een antieken eetstoel te bekleden en dat kan allemaal, maar het is zeker niet simpel."

OVERZICHT BEWAREN MET LAGE, VERPLAATSBARE MUURTJES

Cilou: “We werken met volledig ingerichte kamertjes, zodat de mensen zich kunnen inbeelden hoe het er thuis zou uitzien. Om het overzicht en de rust te bewaren, werken we met lage, verplaatsbare muren. Geregeld verplaatsen we alles zodat mensen telkens nieuwe dingen ontdekken en verrast worden. En het werkt. We werken met zo weinig mogelijk displays want als boetiek moeten we ons onderscheiden van de ketens. Het is de bedoeling dat mensen hulp krijgen en niet zelf in een display moeten zoeken."

SERVICE, SERVICE EN NOG EENS SERVICE

Cilou: “Service is ons stokpaardje. Daar begint het allemaal mee. We zorgen voor een aangename sfeer, bieden iets aan om te drinken en nemen vooral tijd voor de klant. Orde in de winkel is van groot belang. We zijn zeker niet te pusherig, maar helpen waar het kan.

Désiré: “We willen echt een boetiekgevoel geven waar rust en kalmte de norm zijn."

Advies is uiterst belangrijk

Cilou: “We vinden het enorm belangrijk om de klant te adviseren. Dat maakt volgens ons het verschil in service in vergelijking met een keten. We leggen iets desnoods drie keer opnieuw uit. We organiseren cursussen zoals een EHBO-cursus voor baby's, die heel populair is. Mensen mogen ons elk moment bellen of mailen en zullen snel een antwoord krijgen. We hechten daar veel belang aan. Tegenwoordig is alles zeer vluchtig met sociale media. Klanten vragen ook vaker via deze weg verschillende zaken. Ook daar spelen we op in."

Juiste vragen stellen

“Om een klant te helpen bij de zoektocht naar het juiste product, probeer ik eerst wat suggestieve vragen te stellen om zo een beeld te krijgen van hun situatie, huisindeling, voorkeuren en dergelijke. Aan de hand van hun antwoorden, weet ik al snel welk product ik kan aanraden. Om ons personeel te helpen, vragen we regelmatig aan leveranciers om een product te komen uitleggen of nemen we hen mee naar beurzen. Zelf zorgen we er ook voor dat we op de hoogte blijven van de laatste trends en wijzigingen. Op die manier kan ons personeel altijd bij ons terecht."

GEBOORTELIJSTEN

Voor textiel kan volledig op maat gewerkt worden

Cilou: “Vanaf drie maanden zwangerschap (na de NIPT-test) raden we de klanten aan om een afspraak vast te leggen voor de geboortelijst. Dan mag je rekenen op gemiddeld 3 à 4 uur om de lijst te leggen, althans bij een eerste kindje. Uiteraard met een pauze ertussen. Nadien krijgen ze de volledige lijst met tekst, foto en uitleg en kunnen ze nog aanpassingen doorgeven. Ze kunnen alles online opvolgen. Wie wil, kan met een waarborg werken, waardoor ze de mogelijkheid krijgen om zaken voordien mee te nemen naar huis. Het blijft wel op de lijst staan dus kunnen ze het nog steeds cadeau krijgen. Voor ons is dit heel veel werk, maar we willen dat de klanten zich nergens druk over moeten maken. We zorgen ervoor dat elk artikel minstens een maand voor de voorziene bevallingsdatum aanwezig is in de winkel. Bij het leggen van een geboortelijst geven we bij afsluit een korting van 10% op de verkochte zaken. Tot twee jaar na de geboorte krijgen klanten na afsluit een directe korting van 10%." -

MOND-TOT-MONDRECLAME EN SOCIALE MEDIA

Cilou: We hebben bij de opening eigenlijk niet veel (traditionele) reclame gemaakt. Wij zijn een grote voorstander van mond-tot-mondreclame. Brugge is klein, dus zo'n dingen doen snel de ronde. We hebben wel heel hard ingespeeld op sociale media. Ik heb daar als Miss België natuurlijk ook wel wat voorgeschiedenis in. Ik ben gewoon op Instagram en Facebook gevlogen en dat blijkt wel te werken. We werken ook samen met influencers zoals An-Katrien Casselman en Koen Casteels met zijn kersverse dochtertje Cilou. Zij posten leuke dingen over onze winkel op sociale media voor hun volgers. Het effect daarvan is gigantisch. Mensen komen van ver om onze winkel te bezoeken en sociale media zit daar zeker voor iets tussen. We hebben zelfs al een bestelling gekregen uit New York."

NOOIT EEN TWEEDE ZAAK

Cilou: “Van in het begin hebben we afgesproken om nooit een tweede zaak te starten, want je kan nooit op twee plaatsen tegelijk zijn, maar uitbreiden naar een groter pand in dezelfde straat behoort wel tot de mogelijkheden. We doen alles om de service nog te verbeteren en ons aanbod te verruimen. Een webshop is in de maak om ook buitenlandse klanten gemakkelijk te kunnen helpen."

TOEKOMST SECTOR

Cilou: “Dat we een groot risico genomen hebben met een winkel te starten is zeker, sommige leveranciers hebben ons zot verklaard. Internet pakt een groot deel van de markt in, dat weet iedereen. Ik veronderstel dat dit alleen nog maar zal groeien. De tweedehandsmarkt mag ook zeker niet onderschat worden. Maar zo lang je een doel voor ogen hebt en goed investeert, kan je er alleen maar beter van worden. Aanstaande moeders hebben begeleiding nodig en dat willen ze persoonlijk, niet een lijstje samenstellen via internet, er is dus zeker nog een mooie toekomst voor de sector."

cilou

CILOU BABYSTORE

  • Opstart: 6 januari 2017
  • Locatie: Maalse Steenweg 197, 8310 Brugge
  • Zaakvoerders: Cilou Annys en Désiré Steevens
  • Personeel: 1 weekendhulp, 1 stagiaire
  • Openingsuren: ma op afspraakdinsdag-vrijdag: 10u - 12u30, 14u - 18u
    zaterdag: 10u -18u
  • Website: www.cilou.be