naar top
Menu
Logo Print
10/01/2019 - HELEEN CASTEL

Baby in de auto

Een baby kan je meteen na de geboorte al mee nemen in de auto met een babyzitje. Een babyzitje biedt bescherming voor baby’s tot ongeveer 12 maanden. Babyautostoeltjes zijn te verkrijgen in gewichtsgroep: 0+ (tot 13 kg.) of op basis van lengte. Je bevestigt het stoeltje met de driepuntsgordel van de auto of met behulp van het ISOFIX-systeem. Je baby zit vast met zijn eigen gordeltje in het autostoeltje. Ondertussen zijn er heel wat manieren om een babystoel aangenamer te maken. Denk maar aan extra hoezen of voetenzakken. Maar de gouden regel blijft: informeer en demonstreer. 

 

Crashtesten

crashtesten

De crashtest bestond in 2017 maar liefst dertig jaar. Al sinds 1987 worden auto's intensief getest om het aantal gewonden en dodelijke slachtoffers op de weg zo veel mogelijk in te perken. Om de veiligheid van kinderen in de wagen te optimaliseren, volstaan dergelijke testen echter niet. Fabrikanten ontwerpen dan ook steeds nieuwe kinderzitjes die jonge kinderen het best beschermen. Om consumenten kinderveiligheid te kunnen garanderen, wordt elke kinderstoel wel eerst grondig getest en geanalyseerd. Crashtesten zijn daarbij onvermijdelijk. We woonden op uitnodiging van Maxi-Cosi een crashtest van kinderstoeltjes bij.

  

Textieltextiel

De autostoel behoort vandaag bijna tot de standaarduitrusting van een wagen. De markt van textielproducten voor de autostoel is dan ook sterk groeiend. Deze producten spelen in op het comfort van het kindje en de bescherming en personalisatie van de stoel zelf. De hoezen, inleggers, voetenzakken en andere accessoires lenen zich ook uitstekend als impulsproduct.

  

meegroeiautostoel

De meegroeiautostoel

Modulaire systemen met een basis en meegroeistoelen in het algemeen winnen aan populariteit. Ouders kunnen de autostoel langer gebruiken én bovendien zijn de modellen aangepast aan de meest recente strenge veiligheidsvoorwaarden. Types die voldoen aan de i-Size norm, vereisen een ISOFIX bevestiging aan de carrosserie van de wagen. Ze bieden een nog betere zijdelingse bescherming en laten kinderen tot minstens 15 kg tegen de rijrichting meereizen. Daardoor krijgt het marktaanbod een stevige boost.

 

Informeren en demonstrerenautostoel

Omdat een autostoeltje zwaar doorweegt op het gezinsbudget, wordt het vaak via de geboortelijst aangekocht. Maar hoe overtuig je ouders, die online met knotsgekke prijsaanbiedingen om de oren worden geslagen, om ook de volgende autostoel bij u aan te kopen? Onderscheid u over de ganse lijn als expert en speel via uw aanbod, winkelpresentatie én verkoopadvies in op de stijgende gevoeligheid voor verkeersveiligheid.

 

I-size focust op de lengte
Deze norm stelt dat de autostoel (voorlopig alleen groepen 0 en 1) bijkomend onderworpen wordt aan een zijdelingse aanrijdingstest. Het product wordt vastgemaakt door middel van een basis (onderstel) met de internationaal gestandaardiseerde ISOFIX bevestiging. Dit gebeurt via beugels die verbonden zijn met de autocarrosserie. Een indicator geeft aan of de basis correct is geïnstalleerd. Het kind wordt tot minimaal vijftien maanden tegen de rijrichting vervoerd en de keuze van de stoel hangt samen met de lengte in plaats van het gewicht.Een nog recentere evolutie is de 'Top Tether'-aansluiting, een derde bevestigingspunt voor een extra gordel waarmee de bovenkant van het zitje vastgezet wordt. Bij een frontale botsing kiept die niet voorover, wat een grotere belasting op het lichaam voorkomt. Een andere manier om deze beweging tegen te gaan, is een extra poot aan het zitje die steunt op de bodem van de auto. Sinds november 2014 moeten alle nieuwe auto's met ISOFIX en een Top Tether bevestigingspunt uitgerust zijn. Aangezien nog niet alle andere wagens voorzien zijn van ISOFIX én nog niet alle fabrikanten de verplichte testen hebben uitgevoerd, is die i-Size richtlijn nog niet verplicht, maar meer een aanbeveling.