naar top
Menu
Logo Print

GOEDKOPER TOTAALPAKKET DOET OUDERS KIEZEN VOOR MEEGROEIAUTOSTOEL

I-size norm zorgt voor revolutie qua veiligheid

Modulaire systemen met een basis en meegroeistoelen in het algemeen winnen aan populariteit. Ouders kunnen de autostoel langer gebruiken én bovendien zijn de modellen aangepast aan de meest recente strenge veiligheidsvoorwaarden. Types die voldoen aan de i-Size norm, vereisen een ISOFIX bevestiging aan de carrosserie van de wagen. Ze bieden een nog betere zijdelingse bescherming en laten kinderen tot minstens 15 kg tegen de rijrichting meereizen. Daardoor krijgt het marktaanbod een stevige boost.

MODULAIRE EN ANDERE MEEGROEISTOELEN

Modulaire zitjes bestaan uit een basis die vastgemaakt wordt in de auto, en een of twee aparte stoeltjes die opeenvolgend op de basis passen. Afhankelijk van het type zijn de zitjes geschikt voor baby's vanaf de geboorte veelal tot de kleuterleeftijd van ca. vier jaar, corresponderend met 15-18 kilo. De autozitjes evolueren mee met het opgroeiende kind. Sommige modellen zijn zelfs geschikt voor grotere kinderen tot zo'n twaalf jaar die gewoon in de rijrichting meerijden. Afhankelijk van het merk zorgen de opvulling ter hoogte van het hoofd, verkleinkussens voor de zitting en zijkanten, verstelbare gordels, hoofdsteunen en andere onderdelen voor een verlengd gebruik.Er zijn ook 'gewone' traditionele meegroeistoelen verkrijgbaar. Deze zijn eveneens voorzien van de bovenstaande snufjes, waardoor het zitje mee-evolueert en gebruiksvriendelijk is voor opeenvolgende gewichtscategorieën of lengtes.

Keuze niet altijd evident

Vandaag de dag garanderen de meeste meegroeistoelen veiligheid en comfort. Maar doordat ze in overlappende

gewichtscategorieën aanwezig zijn, vergt de installatie ervan misschien wat meer kundigheid. Soms is de wagen gewoon niet voorzien op twee stoeltjes van een modulair systeem. Een systeem met één gedeelde basis voor twee opeenvolgende stoeltjes is evenmin interessant wanneer het gezin twee kindjes heeft. Worden ze tegelijk vervoerd, dan zijn er sowieso twee bases nodig. Staat baby nummer twee nog op de planning, dan is het niet zeker of het systeem in kwestie tegen de geboorte nog wel verkocht wordt door een wijziging in de productie of veranderde veiligheidsnormen.

PRIJSVERSCHIL

De prijzen van autostoelen zijn niet goed vergelijkbaar; de producten verschillen in veiligheidsklasse en gebruiksduur. De aankoop van meerdere aparte systemen valt dikwijls automatisch duurder uit dan een meegroeistoel die achtereenvolgende gewichtscategorieën overlapt. Dit kan voor de consument doorslaggevend zijn.

EUROPESE NORMEN VOOR MEER VEILIGHEID

Ece r44/04

Autostoelen die gefabriceerd zijn onder de norm ECE R44/04 van 1990, vertrekken vanuit het gewicht van het kind. De leeftijd is onder voorbehoud omdat kinderen van dezelfde leeftijd niet hetzelfde wegen; jongens zijn ook in de meeste gevallen zwaarder dan meisjes.

Deze norm schrijft voor dat elke autostoel onderworpen wordt aan een voorwaartse en een achterwaartse aanrijdingstest, en aan een rolbeweging van de wagen.

I-size focust op de lengte

Deze norm stelt dat de autostoel (voorlopig alleen groepen 0 en 1) bijkomend onderworpen wordt aan een zijdelingse aanrijdingstest. Het product wordt vastgemaakt door middel van een basis (onderstel) met de internationaal gestandaardiseerde ISOFIX bevestiging. Dit gebeurt via beugels die verbonden zijn met de autocarrosserie. Een indicator geeft aan of de basis correct is geïnstalleerd. Het kind wordt tot minimaal vijftien maanden tegen de rijrichting vervoerd en de keuze van de stoel hangt samen met de lengte in plaats van het gewicht.Een nog recentere evolutie is de 'Top Tether'-aansluiting, een derde bevestigingspunt voor een extra gordel waarmee de bovenkant van het zitje vastgezet wordt. Bij een frontale botsing kiept die niet voorover, wat een grotere belasting op het lichaam voorkomt. Een andere manier om deze beweging tegen te gaan, is een extra poot aan het zitje die steunt op de bodem van de auto. Sinds november 2014 moeten alle nieuwe auto's met ISOFIX en een Top Tether bevestigingspunt uitgerust zijn. Aangezien nog niet alle andere wagens voorzien zijn van ISOFIX én nog niet alle fabrikanten de verplichte testen hebben uitgevoerd, is die i-Size richtlijn nog niet verplicht, maar meer een aanbeveling.