naar top
Menu
Logo Print

ONDERSCHEID JE VAN HET INTERNET MET WINKELPRESENTATIE SLAAPKAMERS

Zeven verkooptips die verkoop slaapkamers stuwen

De verkoop van kinderslaapkamers binnen de detailmarkt staat onder druk. Laat dat echter geen reden zijn om die productcategorie in te laten dommelen. Babybedjes en toebehoren blijven immers een productcategorie met enorm veel verkooppotentieel: ze spelen in op de basisbehoefte van elke baby, met name een gezonde nachtrust. Daar heeft elke aanstaande ouder natuurlijk oren naar.

Verkooptips die het tij doen keren

1. meegroeimodellen doen klantenportemonnee groeien

De prijsbewuste consument is vaak wél bereid om dieper in zijn portemonnee te tasten als u hem de weg wijst naar modellen die hem op lange termijn een prijsvoordeel bieden. Denk maar aan een kledingkast die ook perfect in de toekomstige tienerkamer kan worden gebruikt, of een moderne commode die later ook als dressoir in de werkkamer, woonkamer of hal geplaatst kan worden. Benoem dat winstvoordeel ook expliciet tijdens het verkoopgesprek. Heel interessant in dat opzicht zijn de zogenaamde meegroeibedden: babybedjes die vanaf de geboorte achtereenvolgens als wiegje, hoog peuterbedje, laag kleuterbedje (en soms ook als sofa) gebruikt kunnen worden. Demonstreer deze mogelijkheden ook.

2. diversifieer in stijl, merk en prijsrange

Haal verschillende stijlen in huis, variërend van klassiek tot modern. Zo biedt u niet alleen voor elk wat wils aan, maar geeft u uw klant ook het gevoel dat hij in uw winkel een mooi 'totaalbeeld' krijgt van het huidige marktaanbod, waardoor hij minder snel geneigd zal zijn om 'toch nog eens elders rond te kijken'. Een twee- à drietal merken is een absoluut minimum. Zorg er ook voor dat u met uw merkenselectie een breed prijsspectrum bestrijkt. Op die manier kunt u uw klanten heel concreet, aan de hand van specifieke toonzaalmodellen, uitleggen waarom het ene bedje duurder geprijsd is dan het andere. Stem de boven- en ondergrens van uw prijsrange uiteraard wel af op uw specifieke doelgroep. Behoren uw klanten tot het hogere segment, dan kunt u ook duurdere kamers aanbieden. Behoren uw klanten tot het lagere en middensegment, dan kunt u niet om de concurrentie met IKEA heen, en zal de prijsdruk groter zijn.

3. presentatie: ontvoer uw klant naar dromenland

De beste manier om een slaapkamer te presenteren? Creëer een levensecht droombeeld: een 'perfect plaatje' dat letterlijk binnen handbereik ligt. Stal alle slaapkamermeubeltjes mooi uit, zodat ouders een mooi beeld krijgen van hoe de slaapkamer er ook bij hen thuis zou kunnen uitzien. Zorg er ook voor dat de slaapkamerpresentatie er niet alleen 'spick-and-span' bijligt, maar ook huiselijkheid, harmonie en geborgenheid uitstraalt, zodat bij ouders ook het gevoel kan ontstaan dat ze zich daadwerkelijk in de slaapkamer van hun toekomstige baby bevinden. Het creëren van zo'n levensechte presentatie is meteen ook uw grote voordeel ten opzichte van onlinekanalen: een slaapkamerafbeelding op een scherm kan nooit diezelfde gevoelsmatige klik opwekken. Nodig ouders daarom ook uit om de materialen aan te raken, stoffen te betasten enz.

4. benut de kracht van textiel dat de sfeer versterkt

Een must om een slaapkamer succesvol tot leven te wekken is sfeerversterkend textiel. Volgens sommige fabrikanten is de trend van meisjesroze en jongensblauw passé en kies je dus het best voor uniseks textiel. Anderen adviseren net het omgekeerde, met als belangrijkste argument: ouders krijgen geen uniseks kind. Zijn ze op zoek naar een meisjeskamer, dan willen ze ook echt een meisjeskamer te zien krijgen. Ons advies? Bewandel ook hier de meest diverse weg: presenteer een stoere jongenskamer en een zachte meisjeskamer, maar ook een kamer die geschikt is voor jongens en meisjes. Belangrijk is wel dat u ook hier de harmonie en de stijl van het betreffende meubelmerk respecteert. Scandinavisch geïnspireerd beddesign bijvoorbeeld komt doorgaans het best tot zijn recht in combinatie met neutraal bedtextiel.

5. klein winkeloppervlak? imponeer compact!

Beschikt u over weinig presentatieruimte? Etaleer dan enkel het bedje en/of de commode en kleed deze mooi aan. Met aangepaste winkelaankleding (behangpapier, muurstickers, doeken ...) kunt u relatief eenvoudig de juiste beleving creëren. Daarnaast is het heel belangrijk om de juiste productkeuzes te maken: ken uw klanten en wees selectief! Wie weet wonen veel van uw klanten compact? Maak in dat geval van uw beperkte oppervlakte een troef, door hen te imponeren met compacte babybedjes of dito babyslaapkamer die vaak verrassend veel opbergruimte herbergen. Ter aanvulling op de uitgestalde collecties kunt u ook werken met catalogi en hout- en kleurstalen. Ook voor bepaalde designmerken waarbij de klanten al goed met het specifieke concept vertrouwd zijn, kan de verkoop op catalogus (met behulp van kleurstalen) vruchten afwerpen.

6. bestel à la carte

Vrijwel alle fabrikanten die wij voor dit artikel contacteerden, kunnen in drie à zeven dagen uit stock leveren. Bij fabrikanten die pas na bestelling produceren, wordt alles binnen de drie à vier weken geleverd. Dankzij deze interessante levertermijnen hoeft u dus helemaal geen stock aan te leggen: u kunt elk item op moment van verkoop à la minute bijbestellen. Weet wel dat bestelde producten (in het kader van een geboortelijst bv.) niet worden teruggenomen door de meeste fabrikanten.

7. vernieuw, maar met mate

Als detailhandel is het belangrijk op het vlak van meubilair en styling de trends te volgen. Doet u dan niet, dan zoekt uw klant onvermijdelijk andere oorden op. Dat betekent echter niet dat u uw ganse showroom jaarlijks volledig moet veranderen. Veel fabrikanten hebben immers enkele tijdloze klassiekers in het gamma, die u zonder problemen verschillende seizoenen in het assortiment kunt houden. Zorg er wel voor dat u bedtextiel en accessoires altijd laat aansluiten bij de laatste trends, en dat u minstens eens per jaar enkele meubelreeksen deels (door nieuwe collectie-uitbreidingen binnen diezelfde reeks) of helemaal (door een volledig nieuwe collectie) vervangt. Een consument komt immers enkel terug als hij weet dat er regelmatig iets 'nieuws' te bewonderen valt.