naar top
Menu
Logo Print
13/03/2018 - DELPHINE VANDENABEELE

CRASHTESTEN MET KINDERSTOELEN CRUCIAAL VOOR KINDERVEILIGHEID

Grondige testprocedure verplicht voor product op de markt komt

De crashtest bestond in 2017 maar liefst dertig jaar. Al sinds 1987 worden auto's intensief getest om het aantal gewonden en dodelijke slachtoffers op de weg zo veel mogelijk in te perken. Om de veiligheid van kinderen in de wagen te optimaliseren, volstaan dergelijke testen echter niet. Fabrikanten ontwerpen dan ook steeds nieuwe kinderzitjes die jonge kinderen het best beschermen. Om consumenten kinderveiligheid te kunnen garanderen, wordt elke kinderstoel wel eerst grondig getest en geanalyseerd. Crashtesten zijn daarbij onvermijdelijk. We woonden op uitnodiging van Maxi-Cosi een crashtest van kinderstoeltjes bij.

ONGEVALLEN MET JONGE KINDEREN

Naast frontale testen zijn sinds de zomer van 2017 ook zijwaartse crashtesten verplicht volgens de Europese normen

Uit cijfers van Safe Kids Worldwide blijkt dat 52% van de kinderen die betrokken raken bij een auto-ongeval verwondingen oploopt. De mate waarin kinderen worden vastgemaakt op de achterbank en de ondersteuning die een gecertificeerd kinderzitje biedt, spelen een levensbelangrijke rol wat mogelijke letsels bij zulke accidenten betreft. Om die reden worden er dagelijks innovatieve autostoeltjes getest. Enkel zo wordt de impact op een kind tijdens een ongeval aanzienlijk verkleind.

GRONDIGE TESTPROCEDURE

Tass International is een van de onafhankelijke testinstituten voor de auto-industrie die dagelijks (onder andere) autostoeltjes aan grondige testen onderwerpen. Tass opende eenmalig de deuren in Helmond, Nederland, voor een exclusieve blik achter de schermen tijdens een testrun met autostoelen voor kinderen.

Certificering

Elk zitje wordt steeds, volgens de internationale regelgeving, aan testen onderworpen. Voor kinderstoelen is dat sinds 2013 de R129-regel (i-Size). Indien een stoeltje slaagt tijdens de testen gelinkt aan R129, wordende resultaten van de testen aan de overheid bezorgd. Er mag dan door de fabrikant niets meer worden veranderd aan de autostoel zonder een nieuwe extensie aan te vragen. De overheid beoordeelt of een zitje al dan niet gecertificeerd kan worden en op de markt mag komen.

Naast de dynamische testen stelt de wet daarvoor geen eisen aan aspecten als ergonomie. Consumententesten besteden hier echter wel aandacht aan, en beoordelen bijvoorbeeld ook de chemische samenstelling van een kinderstoeltje. Toch is het belangrijk te onthouden dat het hier steeds om percepties gaat, en niet om berekende vaststellingen.

Naast frontale testen zijn sinds de zomer van 2017 ook zijwaartse crashtesten verplicht volgens de Europese normen

Naast frontale testen zijn sinds de zomer van 2017 ook zijwaartse crashtesten verplicht volgens de Europese normen

Crashtest

Crashtesten zijn vandaag verplicht om zitjeste laten voldoen aan de geldende wetgeving. Ze gebeuren bij Tass met dummypoppen in kinderzitjes, vastgemaakt in simulatievoertuigen.

Wanneer zo'n voertuig aan het einde van de 60 m lange testbaan de doelsnelheid bereikt, botst het met een heuse knal tegen een 'boom'.

Voor de R129-test voor frontale impact, moeten de testen met een snelheid van 50 km/u worden afgelegd. Om de achterwaartse impact te bekijken, wordt een botsing aan 30 km/u gesimuleerd en voor zijwaartse testen is 24 km/u de norm.

 
Andere testmogelijkheden

Naast de verplichte testen zijn er veel fabrikanten die ter anticipatie ook voor onder meer voorwaartse testen tegen 72 km/u opteren. Dat gebeurt echter vooral om de al genoemde extra consumententesten voor te zijn. Consumententesten kunnen namelijk onaangekondigd stoeltjes testen en de resultaten ervan openbaar maken. Het wettelijk verplichte aantal testen verschilt dan weer per type stoel. Voor stoelen die bijvoorbeeld enkel voor pasgeboren kinderen geschikt zijn, zijn er minder testen nodig dan voor stoelen die gedurende meerdere jaren gebruikt kunnen worden. Die moeten met verschillende dummy's worden getest. Voorts kunnen er ook testen naar conditionering, roll-over of pakweg vastgesping worden gepland.

RESULTATENVERWERKING

De resultaten van crashtesten moeten binnen afgebakende waarden vallen. Tijdens vergelijkende testen en studies worden de gestuurde botsingen dan ook geanalyseerd in slow motion. In de eerste plaats wordt aan de hand van gedetailleerde meetprogramma's onderzocht of de uitgeoefende G-krachten binnen de opgegeven corridor vallen. In de tweede plaats wordt geanalyseerd of de dummy binnen de wettelijk vastgestelde bewegingsruimte blijft. Beide elementen zijn bepalend om een product al dan niet te certificeren.

Voor frontale impact wordt een snelheid van 50 km/u gevraagd
Voor achterwaartse impact is dit 30 km/u
Voor zijwaartse impact is 24 km/u de norm