naar top
Menu
Logo Print
14/03/2018 - AN DE MAERE

DEZE VIJF SLIMME TIPS BOOSTEN DE VERKOOP VAN PARKTEXTIEL

De twee gloednieuwe Essentials Collections van Glorious Lou: Blue Dots en Pink ConfettiZet maximaal in op winkelpresentatie en productkennis

Parktextiel is niet zo moeilijk om te verkopen en belandt ook vaak op de geboortelijst. Een baby spendeert bovendien het merendeel van zijn tijd in een park of wiegje, waardoor ouders bereid zijn om wel wat te investeren in deze producten. Om uw winkelverkopen toch nog een extra boost te geven, hebben wij van K-Boetiek, samen met de verschillende fabrikanten, vijf slimme verkooptips uitgewerkt. Daarbij draait alles rond presentatie en productkennis.

VERSCHILLENDE SOORTEN PARKBEKLEDING
Er zijn verschillende soorten parkbekleding op de markt, afhankelijk van de meubelkeuze van de ouders. Indien wordt gekozen voor een wieg en een park, zal men voor het park doorgaans opteren voor parkbekleding met omranders die verstelbaar zijn, en dus gebruikt kunnen worden wanneer het park op de hoge, en nadien op de lage stand staat. Indien wordt gekozen om het park ook als wieg te decoreren en te gebruiken, wordt vaak geopteerd voor een parkomranding met omslag om zo een knusse wiegomgeving te creëren. In de winkel kan dus het best een park uitgestald staan met een verstelbare omrander én een park met een omrander met omslag. Zo toon je de klant beide opties.

1. ZET DE PRODUCTEN STEVIG IN DE VERF

De nieuwste Plum Plum collecties hebben een Safety Vent systeem (ventilatiestrook in de parkbekleding)
De nieuwste Plum Plum collecties hebben een Safety Vent systeem (ventilatiestrook in de parkbekleding)

De manier waarop parktextiel gepresenteerd wordt, is van kapitaal belang voor een goede verkoop. Zorg dus zeker voor een sfeervolle presentatie (het liefst per merk of per kleur), die de producten stevig in de verf zet. Hou daarbij ook zeker de productspecificaties in de gaten. Zijn de parkleggers bijvoorbeeld tweezijdig te gebruiken, laat dat dan zien- en voelen - aan de klant. Zijn de parkomtrekken voorzien van uitneembare 'toys' die in de omtrek verwerkt zitten, dan moet je ook dat duidelijk laten zien. Om de consument geregeld te verrassen, werk je ook het best maandelijks of tweemaandelijks een nieuwe presentatie uit. Hou daarbij zeker rekening met de seizoenen.

2. LAAT HET TOTAALPLAATJE ZIEN

Idealiter presenteer je elke collectie parktextiel op een park zelf. Die ruimte kun je dan optimaal benutten door het totaalplaatje te laten zien. Werk dus af met bijpassende producten, zoals knuffeltjes, dekens, een muziekhanger of een mobiel enzovoort. Zo toon je aan de klant hoe het er ook bij hem of haar thuis zou kunnen uitzien.

Opgelet: niet alleen de producten op zich zijn belangrijk. Ook het type en de kleur van het park dat u gebruikt, hebben invloed. Een totaalopstelling kun je afwerken met POS-materiaal dat fabrikanten vaak aanbieden. Posters, pancartes, fotomateriaal en eventuele kleur- en stofstalen zorgen voor extra beleving. En wie een mooie catalogus kan meegegeven aan de klant, heeft zeker een streepje voor.

Quax introduceert deze parkleggers in tricot met  100% pure katoen in effen kleuren of met dessin
Quax introduceert deze parkleggers in tricot met 100% pure katoen in effen kleuren of met dessin

3. MAAK GEBRUIK VAN DE ETALAGE

Niet voldoende ruimte om diverse parken op te stellen? Parkleggers kun je ook verticaal aan de muur presenteren, en parkomranders kunnen perfect in het rayon. En vergeet ook zeker de etalage niet!

Tot slot zijn vooraf samengestelde pakketten, waarbij alles in één doos verpakt zit, erg handig. Deze alles-in-éénsets kunnen bijvoorbeeld een parklegger, parkomtrek, donsovertrek, hemel en parkmatras bevatten.

4. WERK MET DIVERSE THEMA'S

Hoeveel collecties parktextiel je minimaal in huis moet halen, hangt uiteraard af van de winkel (grootte, voorkeur ...). Een mooie richtlijn is om minimaal vier collecties in huis te halen. Je kiest daarbij het best voor diverse merken en thema's, zodat er verschillende smaken aan bod komen. Sommige winkeliers kiezen er ook voor om te werken met een verdeling jongens - meisjes, al wint het unisex-verhaal ook hier meer en meer terrein. Bijde meeste fabrikanten kun je trouwens perfect enkele items uit een bepaalde collectie bestellen, en hoef je dus niet de volledige lijn aan te kopen.

5. HAAL VAN ELK ITEM MINIMAAL TWEE STUKS IN HUIS

Over hoeveel stock je moet beschikken, hangt ook weer af van het winkelpunt. Minimaal haal je wel het best twee stuks van elk referentie in huis (één voor de presentatie en één voor de directe verkoop). Bij de meeste fabrikanten kun je per stuk aankopen en, indien nodig, ook snel bijbestellen. Mogelijkheid tot terugname van de producten is er niet altijd. De meeste fabrikanten nemen niets terug maar sommigen doen het wel op voorwaarde dat het artikel nog in de originele verpakking zit. Leuke weetjes: de best verkopende items uit de categorie parktextiel zijn parkleggers, gevolgd door parkomtrekken. De marges voor parkbekleding schommelen tussen 2,1 en 2,2.