naar top
Menu
Logo Print
15/03/2018 - MIEKE MASYN

“ALLES BEGINT BIJ WAT DE KLANT WIL"

Eerlijke en persoonlijke aanpak O-lijfje werpt al 22 jaar vruchten af

Het assortiment werd na de verhuizing bijna verdubbeldBaby- en kinderspeciaalzaak O-Lijfje in Mortsel bestaat ondertussen 22 jaar en verhuisde afgelopen zomer naar een nieuwe locatie. In het nieuwe pand, dat vier keer meer ruimte biedt, kan zaakvoerster Vanessa haar visie op geboortelijsten nog beter uitwerken. Elke klant krijgt er een persoonlijke aanpak en na het peilen naar hun specifieke smaak en wensen wordt er een optimaal lijstje samengesteld. Dit alles met een eerlijk en correct advies.

 

Het assortiment werd na de verhuizing bijna verdubbeld

Het assortiment werd na de verhuizing bijna verdubbeld

Het assortiment werd na de verhuizing bijna verdubbeld

Het assortiment werd na de verhuizing bijna verdubbeldVIER KEER MEER RUIMTE

O-Lijfje bestaat al 22 jaar en verhuisde afgelopen zomer van Berchem naar Mortsel. In het nieuwe pand heeft zaakvoerster Vanessa Keirsmaekers maar liefst vier keer zoveel ruimte.

“Ik was al een tijd op zoek naar een nieuw pand, binnen een straal van 1 km van de vorige locatie. Ik wilde een pand met karakter, makkelijk toegankelijk en met voldoende parking. De grote binnenspeeltuin die net achter de winkel ligt, is natuurlijk ook een grote plus! We hebben nu niet alleen meer presentatieruimte, we kunnen nu ook volledige kamertjes inrichten, zodat we de klant kunnen tonen hoe het er bij hem thuis kan uitzien."

Meer artikelen

Bij de uitbreiding werd ook het assortiment serieus verruimd. “Ik denk dat we ons aanbod bijna verdubbeld hebben. Het aanbod van ecologische producten is uitgebreid en we kunnen nu ook producten zoals fietskarren beter verkopen. Dit zijn toch echt producten die je moet hebben gezien, verkopen op folder werkt niet."

KLEDING TOT TWAALF JAAR

O-Lijfje biedt kleding aan van nul tot twaalf jaar. “De winkel is zo opgedeeld dat de kleding links van de ingang ligt. Grotere kinderen moeten dus niet langs het babygerief passeren, om zo niet het gevoel te krijgen in een 'babywinkel' te zijn."

Mix van merken en prijzen

De kleding hangt bij O-Lijfje niet per merk, wel qua stijl. “We bieden een volledige mix van merken aan, in verschillende prijsklassen. Zo kunnen we een betaalbaar ensemble samenstellen voor elke klant. We willen niemand afschrikken met een volledig rek van een duurder merk."

GEBOORTELIJSTEN

Stijl van de klant zoeken

De collecties van O-Lijfje worden gepresenteerd in kamers per productgroep, boven zijn er ook enkele slaapkamertjes per merk ingericht.

Vanessa: “We laten de klanten voor een geboortelijst altijd eerst in de slaapkamers kijken om te ontdekken welke stijlen ze mooi vinden. We vragen ook hoe hun interieur eruitziet en waar het bedje zal staan. Hebben ze bijvoorbeeld een babykamer met een behang, dan zoeken we naar kleuren die daarbij aansluiten. Daarna trekken we met een kastje langs de verschillende producten, dat ze mogen vullen. Zo hebben ze steeds een overzicht van wat ze qua kleuren gekozen hebben. Zijn we rond met de lijst, dan laten we ze nog een foto maken van hun kastje, zodat ze het zich goed kunnen blijven voorstellen wat ze gekozen hebben. Wie geen smartphone heeft, sturen we zelf een foto op."

Extra's

Klanten kunnen hun geboortelijst online raadplegen en naar believen aanpassen. “De gulle schenkers komen binnen de twee weken na de geboorte, familie en vrienden", vertelt Vanessa. “Ik raad onze klanten aan om nadien de grotere stukken die nog op de lijst staan, op te splitsen in kleinere geschenkjes. Dan kunnen ze ook nog leuke geschenkartikelen, zoals eetsetjes, toevoegen aan hun lijst om kleinere cadeautjes te hebben." Na het afsluiten van de lijst krijgen de klanten een aankoopbon van 10% én een geschenkje: vaak een badjasje of een extra aankoopbon van 10% op de kleding.

ADVIES CRUCIAAL

Vanessa vindt goed en eerlijk advies heel belangrijk. Het personeel volgt dan ook regelmatig bijscholingen en Vanessa staat vaak in contact met vroedvrouwen.

Vanessa: “We staan ook voor een eerlijke uitleg. We volgen hierbij de voorschriften van Kind & Gezin. Zo zal je bij ons geen bedomranders terugvinden. Wil de klant er toch eentje, dan leggen we uit waarom we dit niet in de winkel hebben. Hetzelfde voor draagzakken. We leggen onze klanten duidelijk uit dat een kindje moet zitten in een draagzak, niet hangen."

Duidelijke afspraken omtrent aankoopverplichting

“We willen klanten ook geen producten opleggen. Zo communiceren we altijd heel duidelijk welke producten van een geboortelijst een aankoopverplichting hebben, dat zijn dan enkel de speciaal voor hen bestelde artikelen. Ik vraag ook altijd welke items ze al hebben. Zo kunnen we een autostoeltje of een relax een nieuw leven geven met textiel en zo ook weer laten aansluiten bij de artikelen op hun geboortelijstje."

BLIJVEN INVESTEREN IN NIEUWIGHEDEN

Dat de aanpak van O-Lijfje loont, wordt bewezen in het feit dat klanten blijven terugkomen. Zo zijn er nu al de lijstjes voor de kleinkinderen van de eerste klanten 22 jaar geleden. Vanessa ziet de toekomst van O-Lijfje positief in en elk seizoen gaat ze enthousiast op zoek naar nieuwigheden. “Ik vind de baby- en kinderbranche een sector waar nog heel veel muziek in zit. Er komen steeds heel wat originele en nieuwe dingen bij. Ik zoek dan ook constant naar nieuwe merken die een bepaalde kwaliteit bieden. Als het ecologisch is, is dat nog een plus! Elk seizoen is heel spannend; op de beurzen voelen we welke trends er heersen, en natuurlijk toetsen we af bij onze klanten. Dat blijft het belangrijkste. In de toekomst willen we blijven groeien, uitbreiden en blijven vernieuwen!"