naar top
Menu
Logo Print

WINKELBELEVING START BIJ ETALAGE EN LOOPT OVERAL DOOR IN WINKEL

"als je klanten naar fysieke winkel krijgt, verkoop je altijd meer dan online"

Etalage betekent veel meer dan een aantal schoenen in de vitrine. Alles draait om de totaalbeleving, zeggen de specialisten aan tafel. Het gaat immers om het oproepen van een totaalbeeld, een sfeerbeleving binnen het totaalpakket van de visual merchandising. Een verhelderend debat.

HOE MOET DE ETALAGE VAN VANDAAG ERUITZIEN?

Maryse Quisquater: "De etalage ziet er steeds soberder uit, met minder decor
behalve dan in de nieuwjaarsperiode want de aandacht wordt enkel gefocust op de artikelen zelf. Wel kunnen in de etalage sommige modetrends speciaal benadrukt worden."

Liesbeth Verlinden: "Trends moeten verder gaan dan de etalage: ook binnen de winkel moet de beleving voortgezet worden. De rode draad moet doorlopen van de etalage naar de winkel binnen tot bij de klant als eindbestemming."

Karine Valy: "Het maandelijks zoeken naar decorstukken voor de etalage was vroeger altijd een probleem, nu is dat niet meer het geval. Ieder seizoen focussen we ons op één bepaald thema, dat je overal in en rond de winkel kunt terugvinden."

Liesbeth Verlinden: "Dit seizoen was 'het groen' erg verweven met retail. Tuinieren is weer helemaal in. Daarom brachten wij elk aspect van de tuin in onze winkel: in de Bistro werkten we met kruiden(smaak), in de kinderwinkel stonden tipi's centraal en er stonden ook cactussen in de winkel. ... Etalage en store liggen in elkaars verlengde."

Evert De Bruycker: "Ook wij werken een heel seizoen rond één bepaalde sfeer of thema. Zo was dit jaar alles gefocust op het hashtagverhaal in de sociale media. Op die manier maakten we de link van onze onlinecommunicatie met de presentatie in onze fysieke winkel. In onze etalage creëerden we met grote hashtags en een ledwall een decor dat perfect paste bij dat thema."

Maryse Quisquater: "Er zijn nu ook meer en meer instapwinkels, zodat het makkelijker is de presentatie van buiten naar binnen door te trekken."

Liesbeth Verlinden: "Momenten als Pasen of Valentijn worden wel meegebracht in het verhaal, maar dan specifiek via de sociale media en op de website."

Karine Valy: "Wel wordt onze etalage om de vier à vijf weken volledig vernieuwd en helemaal opgefrist. Dan worden nieuwe modellen die minder goed verkopen, speciaal onder de aandacht gebracht, en artikelen verwijderd die uitverkocht zijn. De mensen kijken ook veel naar de etalage. Voor kledij is dat verschillend, daar staan er maar twee of drie poppen in de etalage. Volgens sommigen zetten we te veel in de etalage, maar we zijn hier niet in Milaan, waar slechts twee paar schoenen voor staan en waar de fashionista's binnen komen kijken."

Evert De Bruycker: "Ook bij ons zijn er veel discussies geweest met onze vorige etalagist, die ook less is more en soberheid predikte, en slechts één tiende in de etalage wou zetten van wat wij wilden tonen. Grotere winkels hebben hier wel een voordeel omdat ze 'opener' zijn en de drempelvrees maximaal wordt weggewerkt."

Karine Valy: "Kleinere winkels moeten het meer hebben van kijken en kopen uit de etalage, en die moeten zeker alles tonen wat ze hebben, maar in een belevingswinkel waar je binnen- en buitenloopt, moet niet alles in de etalage staan."

Liesbeth Verlinden: "Klanten moeten voortdurend getriggerd worden, het is continu de gulden middenweg zoeken tussen tonen en niet tonen."

Evert De Bruycker: "In kleinere winkels staat maand na maand toch dikwijls hetzelfde in de etalage …"

Maryse Quisquater: "Helemaal niet: ook in kleinere winkels wordt iedere maand de etalage veranderd: de combinaties zijn anders, de modellen staan elders, zelfs heel wat klanten herinneren zich nog goed 'het model dat vorige week nog dáár stond'. Ook in kleine winkels worden er binnenin vaak andere collecties getoond."

ETALAGEMATERIAAL EN BUDGET

Of het nu om kleine of grote winkels gaat, meestal wordt om de vier à vijf weken de etalage vernieuwd.

Evert De Bruycker: "Meestal zijn we drie volle dagen bezig met de etalagewissel, van voorbereiding tot en met realisatie."

Karine Valy: "Wij doen het in fasen: dag 1 de dames, dag 2 heren en kinderen. 's Avonds laat doorwerken om alles leeg te maken en 's ochtends vroeg starten om tegen de middag dan klaar te zijn."

Maryse Quisquater: "Ik breng altijd zelf de sierelementen mee voor de etalage, in samenspraak met de winkelier."

Karine Valy en Evert De Bruycker: "Wij leveren alle etalagemateriaal zelf aan. Dan zijn we zeker dat het telkens om volledig nieuwe en originele elementen gaat."

Maryse Quisquater: ?Wat de kostprijs betreft, maak ik altijd een offerte voor elke etalage
met soms extra's (voor Nieuwjaar bijvoorbeeld), zo weet de winkelier precies aan welk budget hij zich kan houden."

Karine Valy: "Wij kopen zelf onze decoratie-elementen aan, de etaleuse wordt bij ons per dag betaald om de schoenen mooi te plaatsen."

Evert De Bruycker: "Bij ons hetzelfde principe, maar er wordt per uur betaald. Onze etalagist brengt zelf wel ideeën aan, maar investeert niet in decors. Wij zetten zelf de schoenen en accessoires klaar in de etalage. Hij moet alles mooi etaleren."

ETALAGE IS MEER DAN BEELD

Niet alleen wat getoond wordt, is belangrijk, belangrijk is heel de sfeer die errond hangt.

Liesbeth Verlinden: "Momenteel volg ik in Nederland een cursus Visual Merchandising bij het Retailtheater, waarbij alle mogelijke aspecten van de winkelbeleving onder de aandacht worden gebracht: instore communicatie, het digitale verhaal, geurbeleving, muziek … Ik ben ervan overtuigd dat al die elementen een belangrijke rol spelen: de muziek die je in de winkel hoort bij de hippe jeansafdeling, moet anders zijn dan wat je bij de high-end fashion hoort."

Evert De Bruycker: "Ook kleinere winkels kunnen initiatieven nemen om hun zaak aantrekkelijk te maken, daar kun je zelfs nog makkelijker een eigen intieme, cosy sfeer creëren."

Liesbeth Verlinden: "Je kan ook je blik verruimen. Kijk bijvoorbeeld eens naar www.thebakerystore.nl, een bakker, waar je achteraan kan doorlopen en terechtkomt in een shop met een jeansassortiment. Bij de bakker kom je dagelijks, maar je kan er ook een koffietje drinken en er ook iets heel anders ontdekken. Wie creatief denkt, kan zijn marktbeeld sterk verbreden. Kijk bijvoorbeeld ook op de website van www.vanderpigge.nl, of hoe een drogisterij aardig uit de hoek kan komen."

Evert De Bruycker: "Enkele weken geleden zag ik in Amsterdam, in de bekende 'Negen Straatjes', de wijk met heel wat typische kleine artisanale winkeltjes, dat er in heel wat shops een kruik water met muntblaadjes en enkele glazen op de toonbank stonden. Kost niet veel en komt bijzonder hartelijk en sympathiek over. Wij bezoeken ook buitenlandse lifestyle-beurzen, waar heel wat inspiratie kan worden opgedaan om 'iets anders' aan te bieden. In onze winkel kan je gadgets vinden die niet direct aan schoenen of mode gelinkt zijn, bijvoorbeeld handcrèmes, geurkaarsen of popjes voor de kids, wat wel geapprecieerd wordt."

Liesbeth Verlinden: "In het kader van het groenthema van dit voorjaar hadden we gieters en allerhande gadgets die binnen het tuinthema passen, in de winkel en de etalage geplaatst, en ook die konden worden meegenomen. Tijdens de kerstperiode lagen er overal in de winkel teksten over jazz. Origineel én onverwacht. Als iets onverwacht is, doet verrassen, zijn de mensen meteen geïnteresseerd."

Maryse Quisquater: "Voor een Brusselse schoenwinkel heb ik graffitikunstwerken op doek met trendkleuren in de etalage ingewerkt, en ook die worden er verkocht."

Karine Valy: "De klant die de winkel binnenkomt, moet zich goed voelen, en daarom moet er een sfeer van gezelligheid worden gecreëerd."

STENEN VERSUS ONLINEWINKEL

Evert De Bruycker: "Ook de webshop en de website moeten aansluiten bij de huisstijl en de totale winkelbeleving, en dezelfde sfeer uitstralen als de fysieke winkel, al is dat niet altijd gemakkelijk."

Karine Valy: "De website moet de winkelsfeer uitstralen, maar de webshop moet heel gebruiksvriendelijk zijn en veel directer gericht zijn op aankopen."

Liesbeth Verlinden: "Inspireren moet gebeuren via sociale media zoals Facebook, Twitter, Instagram, Pinterest … De klanten kennen ook graag de context, het verhaal rond de winkel. Belangrijk is wel dat die sociale media heel kort op de bal moeten spelen en goed worden opgevolgd, maar dat is wel tijdrovend."

Evert De Bruycker: ?"m de stenen winkel goede toekomstkansen te geven, is het creëren van een eigen sfeer noodzakelijk."

Liesbeth Verlinden: ?"e stenen winkel heeft een toekomst als die zich blijft onderscheiden met service, vriendelijk personeel, productkennis, een goed gevoel, een ontspannen sfeer … Het belevingsgevoel in de winkel is uniek, dat kan je nooit via een website overbrengen.Als je klanten in de fysieke winkel krijgt, verkoop je altijd meer dan via de webshop."

Karin Valy: "Vernieuwen en de stenen winkel aantrekkelijk maken vergt veel creativiteit. Zo ben ik ervan overtuigd dat onze openingsuren niet meer van deze tijd zijn. Binnen de handelaarsvereniging van Hasselt hebben we onder andere voorgesteld om bijvoorbeeld elke donderdagavond een nocturne tot 22 uur te organiseren en te compenseren door twee voormiddagen in de week te sluiten. Ook één zondagsopening per maand kwam ter sprake, maar dat stuit op heel wat tegenstand van de middenstandsverenigingen. Nochtans zien we dat die avondopeningen in Maastricht bijvoorbeeld een megasucces kennen."

DIGITAAL DENKEN

Liesbeth Verlinden: "Er zijn nog altijd heel wat consumenten die nog niet 'digitaal bezig zijn'. Anderzijds zijn er ook heel wat klanten die hun keuze thuis al hebben gemaakt en naar de winkel komen en met de iPad in de hand precies tonen wat ze zoeken.?

Karin Valy: "Het is belangrijk om in de winkel zelf ook digitaal te denken. In onze winkel hangen al drie grote beeldschermen, en we overwegen om al onze verkoopsters in de winkel ook een iPad te geven, zodat ze op die manier in de winkel aan de klanten kunnen tonen wat er nog meer in het assortiment zit, en de klant ertoe aanzetten om thuis ook verder op de website te gaan rondneuzen."

Maryse Quisquater: "Op de webshop kan je ook andere artikelen aan de schoenen koppelen, zoals sjaaltjes of andere accessoires die als extraatjes meegenomen kunnen worden."

Evert De Bruycker: "De toepassingen van het digitaal denken bieden zeker nog heel wat mogelijkheden om de zaak aantrekkelijk te maken en de verkoop te stimuleren. Want dat is toch uiteindelijk de bedoeling …"

DEELNEMERS

Evert De Bruycker, zaakvoerder Schoenen Moernaut, Dendermonde

Karine Valy, zaakvoerder La Bottega, Hasselt

Liesbeth Verlinden, visual merchandiser La Bottega, Hasselt

Maryse Quisquater, zelfstandige etalagiste, Joy Esclaves

In aanwezigheid van René Broekaert, moderator, en Barbara Daeninck, bladmanager Shoes Magazine.