Hoogtechnologische oplossing voor anticiperend rijden
20 jaar serieproductie van de langeafstandsradar

Geautomatiseerd rijden komt eraan - en daarmee steeds krachtigere systemen die auto's in staat stellen hun omgeving te controleren en veilig te navigeren. De nieuwste, vijfde generatie van Continental's langeafstandsradar, met een bereik tot 300 meter en een ongekende resolutie, is zo'n systeem. Zonder dit systeem zou geautomatiseerd rijden niet eens mogelijk zijn - iets wat niemand had kunnen voorspellen toen het eerste in de fabriek gebouwde voertuig met langeafstandsradar 20 jaar geleden op de markt kwam. Continental speelde een belangrijke rol in deze gezamenlijke ontwikkeling met Mercedes: in de Mercedes S-Klasse (W220-serie) bood Daimler in 1999 voor het eerst de adaptieve cruisecontrol aan onder de naam ‘Distronic’. Het was het eerste adaptieve cruisecontrolsysteem (ACC) ter wereld dat gebruikmaakte van langeafstandsradar. De reikwijdte was op dat moment 150 meter, waardoor het het meest geavanceerde systeem van die tijd was. "Met dit systeem hebben we nieuwe technologische wegen ingeslagen. De radaroplossing heeft zich sindsdien stevig verankerd. Alleen al door Continental zijn meer dan 50 miljoen lange- en korteafstandsradarsensoren geproduceerd, en de nieuwste, vijfde generatie langeafstandsradars is precies op tijd klaar om te worden gelanceerd voor het 20-jarig jubileum", zegt Norbert Hammerschmidt, hoofd van de Program Management Radar bij Continental, die in 1996 betrokken was bij de ontwikkeling van de eerste langeafstandsradar. Terwijl het radarsysteem van 20 jaar geleden beperkt was tot de basis-ACC, biedt de nieuwste generatie naast de stop-and-gofunctionaliteit ook noodremmen en hulp bij files. Samen met andere omgevingssensoren - zoals camera's en lidar - leggen radarsensoren de basis voor de ontwikkeling van geavanceerde rijhulpmiddelen en geautomatiseerd rijden.