Verpakkingen Partnercontent

UNIZO verkiest Barias tot nationale KMO van het Jaar

Barias-zaakvoerder Chris Mullie ontving de award die bij de titel hoort tijdens het UNIZO Topseminar in Brussels Expo
Barias-zaakvoerder Chris Mullie ontving de award die bij de titel hoort tijdens het UNIZO Topseminar in Brussels Expo

UNIZO verkoos de firma Barias uit Roeselare, gespecialiseerd in verpakkings- en stockage-oplossingen voor de voedingsindustrie, tot nationale 'KMO van het Jaar'. De West-Vlaamse kandidaat haalde het in de eindronde van vier andere sterke provinciale kandidaten: Bumaco, koeltechniek en airco uit Rotselaar (Vlaams-Brabant), Revive, duurzame woonprojecten, uit Gent (Oost-Vlaanderen), PFL, verhuur en verkoop van audiovisueel materiaal, uit Beerse (Antwerpen) en Licata Vini, wijnen, uit Diepenbeek (Limburg).

Met de jaarlijkse verkiezing van de 'KMO van het Jaar' wil UNIZO de nodige aandacht en erkenning vragen voor de waarde en het belang van lokaal verankerde groei-kmo's voor onze economie en welvaart. De verkiezing is tegelijk een gelegenheid om trots uit te pakken met de grote variatie aan straffe 'self made' bedrijven, in diverse sectoren en met uiteenlopende activiteiten, die onze economie rijk is. Veel lokale kmo's, die meer dan eens ook op internationaal vlak uitblinken in innovatiekracht, blijven hier al te vaak onder de waterlijn. UNIZO wil die parels een forum geven.

Geboren uit de bloemkool

Officieel begon het verhaal van Barias in 2003. Maar in het hoofd van oprichter Chris Mullie bestond het bedrijf al veel langer, van in zijn kindertijd. "Als kleine jongen ging ik mee op de akkers bloemkolen oogsten voor de veiling. In de supermarkt zag ik die prachtige verse producten vervolgens in saaie verpakkingen zitten. Toen al dacht ik ‘Dat kan beter en daar wil ik voor zorgen’."

De toekomstige missie van Barias was toen al geboren. Tot op vandaag helpt Barias bedrijven met het verpakken en stockeren van hun gekoelde voedingsproducten, zodat ze die snel, flexibel en efficiënt kunnen vermarkten.

Uit de as herrezen

De opstartjaren van Barias verliepen voorspoedig. Het bedrijf groeide, de activiteiten namen toe en er volgden verschillende aanwervingen. Tot een brand het bedrijf in 2009 volledig in de as legde en Chris en zijn team van nul moesten herbeginnen.

Chris Mullie: "Heel onze infrastructuur was vernield. Het werk van jaren weg. We zaten toen letterlijk en figuurlijk in zak en as, maar echt ondernemersbloed kruipt waar het niet gaan kan. Wat we in vijf jaar hadden opgebouwd in sneltempo opnieuw verwezenlijken, vroeg uiteraard om een fikse investering. We kregen gelukkig zonder noemenswaardige problemen een bankfinanciering, als aanvulling op eigen middelen, net als veel begrip en steun van onze klanten. Hun positieve houding was minstens even cruciaal om overeind te blijven en om alles praktisch rond te krijgen."

Het bedrijf is ondertussen verhuisd naar een nieuwe locatie in Roeselare, pal in de streek die ook wel bekend staat als 'Food Valley'. Het is tot op vandaag de uitvalsbasis van het intussen ongeveer honderd man sterke groeibedrijf.

Eerste KMO met Adviesraad

Ondanks zijn al straffe parcours, zijn de ambities van Chris Mullie om nog meer en beter te presteren niet getemperd. Ook niet sinds de coronacrisis die flink op het bedrijf inhakte, met de export die stokte en de luchtvaarsector die stilviel.

De self made man, die bij aanvang alles zelf deed, besefte heel gauw dat hij zich moest laten omringen door een sterk managementteam. Al in 2006 richtte hij als eerste kmo in Vlaanderen een KMO Adviesraad op, met de steun van UNIZO. Maar daar stopte het niet bij. Tot op vandaag zetten Chris Mullie en zijn team maximaal in op het verwerven van zoveel mogelijk kennis en expertise om de permanente innovatie-inspanningen die het bedrijf typeren te blijven voeden. Zo zijn er onder meer samenwerkingen met het IWT, met Flancers DC, met VLAIO en diverse kenniscentra.

"De komende jaren en decennia streven we ernaar gezond te blijven groeien met een stevige lokale verankering", benadrukte Chris Mullie, nadat hij de 'KMO van het Jaar'-award in ontvangst had genomen.

Wat heb je nodig

Krijg GRATIS toegang tot het artikel
of
Proef ons gratis!Word één maand gratis premium partner en ontdek alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse newsletter met nieuws uit uw vakbranche
  • checkdigitale toegang tot 35 vakbladen en financiële sectoroverzichten
  • checkuw bedrijfsnieuws op een selectie van vakwebsites
  • checkmaximale zichtbaarheid voor uw bedrijf
Heeft u al een abonnement? 
Geschreven door Wouter Verheecke24 november 2021
company corner

UNIE VAN ZELFSTANDIGE ONDERNEMERS

WILLEBROEKKAAI 37, BRUSSEL 1000Meer info
Opleidingen
Print Magazine

Recente Editie
04 oktober 2018

Nu lezen

Ontdek de nieuwste editie van ons magazine, boordevol inspirerende artikelen, diepgaande inzichten en prachtige visuals. Laat je meenemen op een reis door de meest actuele onderwerpen en verhalen die je niet wilt missen.

In dit magazine