Continental viert 50 jaar antiblokkeerremsysteem

Belangrijke mijlpaal in de geschiedenis van de auto

In 1969 presenteerde ITT-Teves de MK I, het eerste antiblokkeerremsysteem (ABS), een concept om te voorkomen dat de wielen blokkeren wanneer een auto hard remt, zodat de auto verder gestuurd kan worden. De serieproductie was een lange tijd aanstaande, maar toen kwam er een technologische doorbraak. De technologie werd echter aanvankelijk slechts in 36 testvoertuigen voor de Zweedse politie gebruikt.
Na de oliecrisis begon in 1984 eindelijk de serieproductie. In tegenstelling tot concurrerende systemen die al op de markt waren, lanceerde Teves, nu onderdeel van Continental, de MK II, 's werelds eerste microprocessorgestuurde ABS voor personenauto's op de weg.
In Noord-Amerika was het beschikbaar voor de Lincoln Continental, terwijl in Europa deze veiligheidstechniek een standaardkenmerk van de Ford Scorpio werd.
Helmut Fennel, die destijds een belangrijke functie had bij de ontwikkeling van ABS, verklaart het voordeel van de technologie als volgt: "Dankzij de programmering kan ons systeem snel en optimaal worden gevalideerd. Dat wil zeggen met een hoge wrijvingscoëfficiënt, voor bv. op gladde wegen. Het kon ook snel worden aangepast aan verschillende voertuigconcepten, zoals modellen met voorwiel- of vierwielaandrijving."
De MK II was het eerste ABS op de markt dat de remfunctie, de rembekrachtiger, de hydraulische besturing en het antiblokkeerremsysteem in één compacte eenheid combineerde.
Een belangrijke mijlpaal in de ontwikkeling van ABS was het latere MK IV-systeem, dat in 1989 in serieproductie ging en voor het eerst ook een elektronisch remkrachtverdelingssysteem omvatte, waardoor mechanisch-hydraulische componenten overbodig werden.
In 1995 werd voor het eerst een elektronische stabiliteitsregeling (ESC) in het MK 20-systeem geïntegreerd. In deze nieuwe opstelling, die de standaard is geworden, bevindt de motor zich aan de bovenkant, het kleppenblok in het midden en de elektronica eronder.

Wat heb je nodig

Krijg GRATIS toegang tot het artikel
of
Proef ons gratis!Word één maand gratis premium partner en ontdek alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse newsletter met nieuws uit uw vakbranche
  • checkdigitale toegang tot 35 vakbladen en financiële sectoroverzichten
  • checkuw bedrijfsnieuws op een selectie van vakwebsites
  • checkmaximale zichtbaarheid voor uw bedrijf
Heeft u al een abonnement? 

Gerelateerde artikels

Trends herfst-winter 2018-2019

De herfst/winter 2018-19 is een harmonieus seizoen dankzij de afwisseling van tegengestelde en complementaire thema' s. Front en Play zijn actieve en energieke stromingen, terwijl Dream en Off kalme en spirituele stromingen zijn. Het seizoen nodigt ons uit om van standpunt te veranderen en onze levensstijl in vraag te stellen om nieuwe ideeën naar voren te brengen.

Klantgericht en praktisch advies primeert bij Bollebuik

Twee jaar geleden deden Jo-Ann en haar man een drastische carrièreswitch en namen een winkel over. Geen typische babyspeciaalzaak, maar een leuke boetiek voor kinderen tot en met tien jaar. En dat vertaalt zich ook meteen in hun visie: ze willen een klantenrelatie van tien jaar. Naast een uitgebreid gamma waar de nadruk op lokale en duurzame merken ligt, kun je bij Bollebuik ook terecht voor zeer professioneel en vooral praktisch advies. De kolfkamer is hier het perfecte voorbeeld van. Een unieke service waar wekelijks tal van mensen gebruik van maken.

Ten huize van O-lijfje

Baby- en kinderspeciaalzaak O-Lijfje in Mortsel bestaat ondertussen 22 jaar en verhuisde afgelopen zomer naar een nieuwe locatie. In het nieuwe pand, dat vier keer meer ruimte biedt, kan zaakvoerster Vanessa haar visie op geboortelijsten nog beter uitwerken. Elke klant krijgt er een persoonlijke aanpak en na het peilen naar hun specifieke smaak en wensen wordt er een optimaal lijstje samengesteld. Dit alles met een eerlijk en correct advies.

Nachtmode en -ondergoed: enkel voordelen voor klant en winkelier

Heel wat fabrikanten van babynachtmode en -ondergoed ondersteunen de retailer met een never-out-of-stockvoorraadservice: ze houden (een deel van) hun aanbod permanent op voorraad, waaruit u continu naar eigen behoefte kunt bijbestellen. De voordelen zijn legio: u loopt geen risico op voorraadoverschotten noch 'lost sales', u hoeft deze items niet te solderen en u kunt uw klanten het jaar rond op hun wenken bedienen!

Print Magazine

Recente Editie
04 oktober 2018

Nu lezen

Ontdek de nieuwste editie van ons magazine, boordevol inspirerende artikelen, diepgaande inzichten en prachtige visuals. Laat je meenemen op een reis door de meest actuele onderwerpen en verhalen die je niet wilt missen.

In dit magazine