Coronacrisis maakt accutests noodzakelijk
Hefra ziet wintermaanden als nefast voor gezondheid en prestaties accu
Auto’s worden tijdens de coronacrisis minder gebruikt. Dat stelt de accu van moderne auto’s behoorlijk op de proef. Deze winter is er daardoor meer uitval te verwachten. Wie accu’s tijdens een onderhoudsbeurt test, vergroot zijn omzet en zorgt voor tevreden klanten.
capaciteitsverlies
Omdat veel mensen nu thuiswerken, wordt de auto veel minder gebruikt. Door die stilstand ontlaadt de accu ten dele maar de auto rijdt niet genoeg om die terug op te laden. Daar lijdt de accu onder. Bij het ontladen ontstaat loodsulfaat op de platen, dat op termijn kan kristalliseren. Die kristallen kunnen zo dik worden dat ze doorheen de separatoren prikken en bijgevolg kortsluiting veroorzaken.
Het blijft meestal wel bij capaciteitsverlies. De accu haalt zijn spanning nog wel maar hij is sneller leeg. Dat is vooral ‘s winters merkbaar: de startmotor moet harder werken omdat de motor moeilijker ronddraait door de stroperige olie en de brandstof moeilijker ontsteekt.
De gevolgen
De accuspanning kan door een te laag laadniveau of een capaciteitsgebrek ver dalen of zelfs wegvallen waardoor de startmotor dienst weigert. En zelfs als die draait, wil de motor soms niet aanslaan, omdat hij het nodige starttoerental niet haalt – of omdat de computers niet voldoende spanning krijgen om te functioneren. Computers eisen immers een constante spanning om te werken en het geheugen vast te houden. Door onderspanning kunnen tal van functies ontregeld raken.
Testen
Dat kun je voorkomen door de accu te testen en je klanten te adviseren om een zwakke accu te vervangen, voor die problemen geeft.
Maar met het meten van de klemspanning kom je er niet; die daalt bij ontlading en geeft dus vooral informatie over de ladingstoestand. Dat moet je ‘in rust’ meten omdat chemische processen lang na-ijlen.
De klemspanning van een volgeladen SLI (Starter Light Ignition-accu) of EFB (Enhanced Flooded Battery) meet 12,79 V. Bij AGM-accu’s (Absorbent Glass Matt) is dat 12,91 V. Gaat de spanning onder de 12,3 V, dan heb je permanente schade op de accu.
Wil je de gezondheidstoestand meten van de geladen accu, dan moet je diagnosetester de inwendige accuweerstand meten; die bepaalt of de accu een hoge startstroom kan leveren.
Accu vervangen
Het mag duidelijk zijn dat de voedingsspanning van autocomputers niet weg mag vallen tijdens het vervangen – terwijl je ook piekspanningen moet vermijden. Gebruik daarom een externe voeding, zoals een booster of lader, om spanning op de accuklemmen te houden.
Daarna moet de nieuwe accu via een diagnosetester of met de via Hefra leverbare ECOBAT Battery Validation Tool worden aangemeld bij het motormanagement, anders werken de systemen niet goed.
Tweede accu
Steeds meer auto’s hebben een tweede accu. Die hulpaccu is dan vaak een AGM- of Li-ionaccu. Doel van die tweede accu is om alle computers steeds een constante spanning te geven. Dat komt omdat steeds meer auto’s een 48 V boordsysteem hebben, die een 12 V subnet nodig hebben.
Varta-academie
Accutechnologie en de integratie van accu’s in moderne boordsystemen is een gecompliceerde materie geworden. Het is dus zeker voor universele autobedrijven belangrijk om bij te blijven. Varta heeft daarvoor een eigen academie, waar monteurs via diverse modules helemaal up-to-date kunnen blijven.
