Partnercontent

Coronacrisis maakt accutests noodzakelijk

Hefra ziet wintermaanden als nefast voor gezondheid en prestaties accu

Auto’s worden tijdens de coronacrisis minder gebruikt. Dat stelt de accu van moderne auto’s behoorlijk op de proef. Deze winter is er daardoor meer uitval te verwachten. Wie accu’s tijdens een onderhoudsbeurt test, vergroot zijn omzet en zorgt voor tevreden klanten.

Auto's die lang stilstaan, kunnen problemen met de accu krijgen - zeker in de koudere wintermaanden
Auto's die lang stilstaan, kunnen problemen met de accu krijgen - zeker in de koudere wintermaanden

capaciteitsverlies

Omdat veel mensen nu thuiswerken, wordt de auto veel minder gebruikt. Door die stilstand ontlaadt de accu ten dele maar de auto rijdt niet genoeg om die terug op te laden. Daar lijdt de accu onder. Bij het ontladen ontstaat loodsulfaat op de platen, dat op termijn kan kristalliseren. Die kristallen kunnen zo dik worden dat ze doorheen de separatoren prikken en bijgevolg kortsluiting veroorzaken. 
Het blijft meestal wel bij capaciteitsverlies. De accu haalt zijn spanning nog wel maar hij is sneller leeg. Dat is vooral ‘s winters merkbaar: de startmotor moet harder werken omdat de motor moeilijker ronddraait door de stroperige olie en de brandstof moeilijker ontsteekt.

De gevolgen

De accuspanning kan door een te laag laadniveau of een capaciteitsgebrek ver dalen of zelfs wegvallen waardoor de startmotor dienst weigert. En zelfs als die draait, wil de motor soms niet aanslaan, omdat hij het nodige starttoerental niet haalt – of omdat de computers niet voldoende spanning krijgen om te functioneren. Computers eisen immers een con­stante spanning om te werken en het geheugen vast te houden. Door onderspanning kunnen tal van functies ontregeld raken.

Je kunt dit soort problemen voorkomen door de accu bij een onderhoudsbeurt of APK-keuring te testen en klanten te adviseren om een zwakke accu te vervangen voordat die problemen geeftTesten

Dat kun je voorkomen door de accu te testen en je klanten te adviseren om een zwakke accu te vervangen, voor die pro­blemen geeft.
Maar met het meten van de klemspanning kom je er niet; die daalt bij ontlading en geeft dus vooral informatie over de ladingstoestand. Dat moet je ‘in rust’ meten omdat chemische processen lang na-ijlen.

De klemspanning van een volgeladen SLI (Starter Light Ignition-accu) of EFB (Enhanced Flooded Battery) meet 12,79 V. Bij AGM-accu’s (Absorbent Glass Matt) is dat 12,91 V. Gaat de spanning onder de 12,3 V, dan heb je permanente schade op de accu. 
Wil je de gezondheidstoestand meten van de geladen accu, dan moet je diagnosetester de inwendige accuweerstand meten; die bepaalt of de accu een hoge startstroom kan leveren.

Accu vervangen

Het mag duidelijk zijn dat de voedingsspanning van autocomputers niet weg mag vallen tijdens het vervangen – terwijl je ook piekspanningen moet vermijden. Gebruik daarom een externe voeding, zoals een booster of lader, om spanning op de accuklemmen te houden.
Daarna moet de nieuwe accu via een diagnosetester of met de via Hefra leverbare ECOBAT Battery Validation Tool worden aangemeld bij het motormanagement, anders werken de systemen niet goed.

Tweede accu

Steeds meer auto’s hebben een tweede accu. Die hulpaccu is dan vaak een AGM- of Li-ion­accu. Doel van die tweede accu is om alle computers steeds een constante spanning te geven. Dat komt omdat steeds meer auto’s een 48 V boordsysteem hebben, die een 12 V subnet nodig hebben.

Varta-academie

Accutechnologie en de integratie van accu’s in moderne boordsystemen is een gecompliceerde materie geworden. Het is dus zeker voor universele autobedrijven belangrijk om bij te blijven. Varta heeft daarvoor een eigen academie, waar monteurs via diverse modules helemaal up-to-date kunnen blijven.

Wat heb je nodig

Krijg GRATIS toegang tot het artikel
of
Proef ons gratis!Word één maand gratis premium partner en ontdek alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse newsletter met nieuws uit uw vakbranche
  • checkdigitale toegang tot 35 vakbladen en financiële sectoroverzichten
  • checkuw bedrijfsnieuws op een selectie van vakwebsites
  • checkmaximale zichtbaarheid voor uw bedrijf
Heeft u al een abonnement? 
company corner

VELORIS

INDUSTRIEWEG 15, MALLE 2390Meer info
AutobatterijenElektroBatterijladers & starters
Print Magazine

Recente Editie
04 oktober 2018

Nu lezen

Ontdek de nieuwste editie van ons magazine, boordevol inspirerende artikelen, diepgaande inzichten en prachtige visuals. Laat je meenemen op een reis door de meest actuele onderwerpen en verhalen die je niet wilt missen.

In dit magazine