drie Beste rijhulpsystemen volgens onderzoek Euro NCAP
Assisted Driving Systems ondersteunen vandaag al de veiligheid van bestuurders

Als onderdeel van zijn beoordelingsprogramma heeft Euro NCAP de afgelopen drie jaar systemen voor begeleid rijden geëvalueerd en de laatste reeks beoordelingen laat zien hoe goed deze systemen zijn. Begin juni publiceerde Euro NCAP de resultaten van de beoordelingen van drie auto's: de Renault Austral, Nissan Ariya en Alfa Romeo Tonale.
Meest voorkomende ongevallen aanpakken
Onderzoek heeft aangetoond dat onbedoeld een rijstrook verlaten en van de snelweg afraken door afleiding of slaperigheid, of tegen een voorligger botsen de twee meest voorkomende ongevallen zijn die bestuurders kunnen overkomen tijdens het rijden op een snelweg. Systemen voor begeleid rijden helpen bij het aanpakken van deze situaties door bestuurders alert te houden en acties als gevolg van vermoeidheid aan te pakken. Deze systemen kunnen de auto op zijn rijstrook houden en zorgen voor een veilige afstand tot de voorligger, zodat de auto de tijd heeft om veilig te remmen.
Maar hoewel deze systemen de bestuurder ondersteunen, zijn ze er niet om de rol van bestuurder over te nemen. Euro NCAP moedigt een coöperatieve of gebalanceerde aanpak sterk aan, waarbij de auto en de bestuurder samenwerken om de rijtaak te delen.
Beoordelingscriteria
Als de technologie/het systeem correct werkt in de context van deze evenwichtige benadering, dan levert het een echte bijdrage aan veilig rijden, zoniet of als er een gebrek aan communicatie is aan beide kanten, dan kunnen bestuurders zichzelf of anderen in gevaar brengen. Euro NCAP maakt gebruik van een aantal veeleisende beoordelingen op basis van trajecten om de systeemprestaties te meten. Tests beoordelen de stuur- en remvaardigheid van voertuigen, hoe goed het systeem meewerkt en tot slot, als het toch misgaat, hoe goed de auto een potentieel gevaarlijke situatie kan vermijden.
Tot slot wordt er gekeken naar de informatie die aan de consument wordt gegeven en hoe de bestuurder wordt getraind in het gebruik ervan.
De beste van de klas
Renault en Nissan

De laatste beoordelingen laten zien hoe competent deze systemen zijn en tonen aan dat ze steeds vaker worden toegepast in auto's van grote fabrikanten. De indrukwekkende sterren van de publicatie van begin juni zijn de Renault Austral Active Driver Assist en de Nissan Ariya ProPILOT Assist-systemen, die beide een beoordeling Zeer Goed behaalden. Het systeem van de Austral behaalde de hoogste punten van alle Renault-rijhulpsystemen die tot nu toe door Euro NCAP zijn getest. De auto's maakten indruk op de testingenieurs met hun volledige score van 25 punten in de gezamenlijke rijtests, wat suggereert dat deze auto's goed samenwerken met de bestuurder en niet te veel op het systeem vertrouwen. Indrukwekkend is ook het vermogen van het systeem om te reageren op wegkenmerken, door af te remmen voor scherpe bochten en rotondes, wat de veiligheid van de bestuurder vergroot en vermoeidheid vermindert.

De Nissan remt ook af voor kruispunten: nog een extra voordeel. Maar de Renault reageert uiteindelijk uitgebreider op andere voertuigen, waardoor hij net iets beter scoort. Beide auto's hebben uitstekende Safety Back-upsystemen en kunnen worden geprezen voor het nauwkeurig aangeven van de functionaliteit en beperkingen van hun systeem.
Alfa Romeo

Het promotiemateriaal voor de Alfa Romeo Tonale Active Driving Assist maakte misleidende verwijzingen naar automatisering waardoor de score lager uitviel, maar het systeem was nog steeds in balans met bescheiden niveaus van Vehicle Assistance en Driver Engagement en goede scores voor Safety Back-up, wat resulteerde in een Matige beoordeling.
