De mythe: batterijen gaan kapot in de winter
De effecten van zomerhitte op de batterij van de auto
Pechhulpdiensten ontvangen de meeste van hun batterijgerelateerde oproepen tijdens de eerste vorst en de eerste winterdagen. Maar in tegenstelling tot wat vaak wordt gedacht, is het niet de kou die ervoor zorgt dat de batterij niet werkt, maar de warme zomers ervoor.

De cijfers spreken voor zich: volgens de laatste ADAC-pechstatistieken wordt met 43% bijna de helft van alle autopech veroorzaakt door de batterij. Ongeveer 40% van alle geteste batterijen bevindt zich in een zwakke staat en moet onmiddellijk worden vervangen.
Zelfs een paar warme dagen tijdens de vakantie kunnen hun tol eisen van de autobatterij, vooral als de radio aanstaat of externe apparaten zoals draagbare koelboxen en telefoonladers aangesloten zijn wanneer de motor uitgeschakeld is. Parkeer dus, indien mogelijk, in de schaduw en zorg ervoor dat de radio en de overige elektronische apparaten uitgeschakeld zijn voordat u uit de auto stapt.
Naast hoge temperaturen beschadigen korte ritten ook de batterij. Door constant trillen en remmen kan de dynamo de autobatterij niet van genoeg stroom voorzien om deze volledig op te laden.

Hoge temperaturen verhogen de veroudering van een batterij.
Een buitentemperatuur van +20 °C is optimaal voor een autobatterij. Maar in de zomer loopt de temperatuur vaak op tot boven de +30 °C.
Hoge temperaturen bevorderen de zelfontlading van de batterij, waardoor de batterij sneller veroudert. Als vuistregel geldt dat de chemische reactie verdubbelt voor elke 10 °C temperatuurstijging. Dit veroorzaakt een exponentiële versnelling van de chemische processen en creëert daardoor meer schadelijke factoren zoals roostercorrosie. Als de batterij oud is of is blootgesteld aan diepe ontladingen, kan deze defect raken door de warmte.
Tijdens het opladen blijven er kleine hoeveelheden loodsulfaat achter op de platen van de batterij, wat sulfatering wordt genoemd. Het blootstellen van een batterij aan hoge temperaturen kan de sulfatering versnellen, wat uiteindelijk leidt tot accu-storingen.
Video: accutips voor heet weer
Verhoog de klanttevredenheid – controleer de batterij
Om problemen te voorkomen, is het raadzaam om de batterij voor en na de vakantie te testen, zodat uw klant veilig en met een gerust hart aan elke vakantie kan beginnen. In veel werkplaatsen worden professionele batterijcontroles uitgevoerd. Dit zorgt voor de mobiliteit van uw klant en een hoge klanttevredenheid.
Alle grote autofabrikanten installeren VARTA-batterijen in hun voertuigen. Ze vertrouwen op de hoogste kwaliteitsnormen en de Duitse techniek. VARTA Automotive-batterijen zijn ontworpen om het juiste vermogen en de juiste levensduur te leveren voor elk type auto, ongeacht of het gaat om een standaardvoertuig of een auto met een Start-Stop-systeem. En als er veel elektronische verbruikers in de auto zitten, kunt u overwegen om te upgraden naar een batterij met AGM-technologie, zoals de VARTA Silver AGM.

