BabycarePremium

Heel wat i-Size-stoeltjes, ook dit zitje van Britax/Römer, zijn groter dan de vroegere modellen

I-SIZE-AUTOSTOELTJES WINNEN AAN SUCCES

Steeds meer fabrikanten brengen autostoelen volgens i-size-norm op de markt

Sinds 2013 is de veiligheidsnorm R129 (i-Size) voor autostoeltjes van kracht. In een eerste fase geldt die voor kinderzitjes tot 105 cm of ongeveer vier jaar. De nieuwe standaard vereist ISOFix-bevestiging, vervoer tegen de rijrichting in tot vijftien maanden, een indeling van het aanbod volgens de lengte van het kind en een betere zijwaartse bescherming. De i-Size-stoeltjes slaan aan bij ouders, zeker voor kinderen tot 105 cm groot. De marktspelers pakken er dan ook meer en meer mee uit. Daarvoor voerden ze tal van technologische vernieuwingen door.

NORM, GEEN VERPLICHTING

Sinds 2013 is er een nieuwe veiligheidsnorm voor autostoeltjes van kracht, onder meer in de EU, namelijk R129 (i-Size). In een eerste fase is de standaard geldig voor zitjes voor kinderen tot 105 cm lang of ongeveer vier jaar oud. Voorlopig bestaat deze regelgeving nog naast de vorige norm ECE R44/04.

I-SIZE: WELKE VEREISTEN?

gB model
Dit gb-model valt pas met de rijrichting mee te gebruiken wanneer de hoofdsteun zich in de stand bevindt die overeenkomt met vijftien maanden

Tot vijftien maanden tegen de rijrichting in

Volgens de i-Size-standaard moeten kindjes tot min. vijftien maanden oud tegen de rijrichting in vervoerd worden. Zo daalt het risico op nek- en hoofdblessures bij frontale botsingen.

Onderverdeling volgens lengte

De autostoeltjes zijn ook niet langer onderverdeeld volgens het gewicht, maar wel volgens de lengte van het kind. Dat maakt de keuze van een passend zitje makkelijker.

Betere zijwaartse bescherming

i-Size heeft ook criteria voor zijdelingse bescherming ingevoerd, aangezien zijwaartse aanrijdingen veel voorkomen. Om de norm te halen, moet een zitje dus ook zijwaartse schokken doorstaan.

Verplichte isofix-bevestiging

Het ISOFix-bevestigingssysteem verkleint immers de kans op een foutieve plaatsing van het stoeltje en verhoogt de veiligheid. Ofwel bevestigt u het zitje rechtstreeks met haken aan vaste ankerpunten van de wagen, ofwel plaatst u het stoeltje in een basis, die op haar beurt met haken bevestigd is aan die punten.

Vaak, ook bij dit stoeltje van Silver Cross, is de hoofdsteun in de hoogte instelbaar
Vaak, ook bij dit stoeltje van Silver Cross, is de hoofdsteun in de hoogte instelbaar

TECHNOLOGISCHE VERNIEUWINGEN

De fabrikanten merken op dat hun ingenieurs meer strengheid dan ooit aan de dag leggen bij de ontwikkeling en bouw van de autostoeltjes.

Een algemene vaststelling: heel wat zitjes zijn groter dan de vroegere modellen uit groep 0+ (tot 13 kg) en 1 (tot 18 kg), omdat kinderen er langer in blijven zitten.

Voor zijwaartse bescherming

De i-Size-stoeltjes beschermen beter langs de zijkanten, dankzij onder meer gevoerde zijvleugels en mogelijk ook een stalen element in de rugleuning. Eén stoeltje draait bij een aanrijding weg van de kant van de impact.

Aanpasbaar volgens lIchaamslengte

De rugleuning is zodanig ontwikkeld dat kinderen er optimaal in zitten en ondersteund worden. Mogelijk past het schuim zich aan de vorm van hun lichaam aan. Tegelijk valt de hoofdsteun vaak in te stellen in de hoogte. Het stoeltje groeit dus mee met de leeftijd. Sommige modellen bieden ook een inzetstuk voor baby's.


Voor- en achterwaarts

Steeds meer auto’s zijn compatibel met i-Size-autostoeltjes, zoals dit zitje van BeSafe
Steeds meer auto’s zijn compatibel met i-Size-autostoeltjes, zoals dit zitje van BeSafe

Steeds meer stoeltjes zijn zowel voor- als achterwaarts te gebruiken, dankzij een roteersysteem. Eén model biedt daarbij een innovatieve oplossing, zodat kinderen tot vijftien maanden zeker tegen de rijrichting in worden vervoerd. Het zitje valt immers pas om te draaien als de hoofdsteun zich in de stand bevindt die met die leeftijd overeenstemt. Daarna kunt u de steun niet meer verlagen.

Airbag en scherm

Recent verscheen een model op de markt met een geïntegreerde airbag voor bij een frontale botsing. Bij een ander stoeltje zit het kindje vast door een schokdempend scherm voor zijn borstkas, in plaats van met een harnas.

Compatibel met heel wat wagens

Steeds meer auto's zijn compatibel met i-Size-autostoeltjes, in dat geval zijn ze uitgerust met het i-Size-label.

RESULTATEN: VEILIGER?

Dankzij het roteersysteem van dit stoeltje van Recaro valt een kindje er makkelijk in te plaatsen
Dankzij het roteersysteem van dit stoeltje van Recaro valt een kindje er makkelijk in te plaatsen

Goede recente testresultaten

Tijdens een onderzoek uit oktober 2017 van Touring Club Suisse bleken de vijf getestei-Size-modellen aan te bevelen, wegens een goede combinatie van onder meer veiligheid, bedieningsgemak en ergonomie.

Ook testen van de grootste Duitse autoclub ADAC, uitgevoerd in de lente en herfst van 2017, brachten bijna alleen maar aan te raden i-Size-zitjes aan het licht.

Ook minder ongevallen met kinderblessures?

Die vraag valt moeilijk te beantwoorden, wegens een gebrek aan (vergelijkbare) statistieken.

Volgens één merk is het ook nog te vroeg om conclusies te trekken. Een andere fabrikant wijst er wel op dat het gebruik van ISOFix de voorbije twee jaar sterk toenam. Dat moet volgens hem alvast het aantal foutieve plaatsingen terugdringen.

Sommige stoeltjes, bijvoorbeeld ook van Kiddy, vallen in een ligstand te zetten
Sommige stoeltjes, bijvoorbeeld ook van Kiddy, vallen in een ligstand te zetten


IN DE LIFT

Zeker nog niet alle fabrikanten brengen ali-Size-stoeltjes op de markt (wel de bedrijven die we voor dit artikel interviewden). Maar het aanbod en de vraag nemen toe, naarmate ISOFix en de i-Size-regelgeving bekender worden.

Ook voor zittingverhogers of babydragers

Sinds de zomer van 2017 bestaat de R129-norm niet langer alleen voor stoeltjes tot 105 cm, maar ook voor zittingverhogers tot 135/150 cm (met verplichte ruggensteun, maar niet noodzakelijk ISOFix).

Een fabrikant maakte alvast melding van een nieuw i-Size-stoeltje in dat gamma, bruikbaar tot een lengte van 150 cm. Tegelijk vinden we een innovatief model op de markt dat niet alleen een i-Size-autostoeltje tot 105 cm is, maar waarin u ook een babydrager kunt bevestigen. Bruikbaar met én tegen de rijrichting in.

 

 

MAAK UW KLANTEN MEE BEWUST

Op zoek naar info op het internet

Jonge ouders bereiden hun bezoek aan de babyspeciaalzaak voor een autostoeltje vaak goed voor, door online invloedrijke bloggers te volgen en de resultaten van crashtests te raadplegen. De fabrikanten juichen dit ook ten zeerste toe.

Belangrijke rol voor u

Toch is het cruciaal dat ook u uw klanten goed informeert over kinderveiligheid en de voordelen van i-Size. Daarvoor kunt u bij tal van merken een opleiding volgen. Zo beschikken uw klanten over alle nodige info om de beste keuze te maken voor hun kinderen.

Met dank aan: Britax/Römer, Cybex, Maxi-Cosi, gB, Kiddy, Jané Group, Mercator Trading (Silver Cross), Recaro, BeSafe/BABYmatters

I-SIZE-STOELTJES IN HET KORT
• Vernieuwingen: zijdelingse bescherming, aanpasbaar volgens lengte, zowel voor- als achterwaarts bruikbaar, airbag en schokdempend scherm.
• Geen cijfers over minder ongevallen met kinderblessures, maar wel recente, positieve crashtesten.
• Sinds zomer 2017 ook van toepassing voor zittingverhogers tot 135/150 cm.
• Succes neemt toe, maar bewustmaking en goede informatie blijven cruciaal, opdat ouders de beste, veiligste keuze maken.

Wat heb je nodig

Krijg GRATIS toegang tot het artikel
of
Proef ons gratis!Word één maand gratis premium partner en ontdek alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse newsletter met nieuws uit uw vakbranche
  • checkdigitale toegang tot 35 vakbladen en financiële sectoroverzichten
  • checkuw bedrijfsnieuws op een selectie van vakwebsites
  • checkmaximale zichtbaarheid voor uw bedrijf
Heeft u al een abonnement? 

Meer weten over

Gerelateerde artikels

Autostoelen: informeren & demonstreren van levensbelang

Crashtesten met kinderstoelen cruciaal voor kinderveiligheid

Om de veiligheid van kinderen in de wagen te optimaliseren, volstaan gewone crashtesten niet. Fabrikanten ontwerpen dan ook steeds nieuwe kinderzitjes die jonge kinderen het best beschermen. Om consumenten kinderveiligheid te kunnen garanderen, wordt elke kinderstoel wel eerst grondig getest en geanalyseerd. Crashtesten zijn daarbij onvermijdelijk. We woonden op uitnodiging van Maxi-Cosi een crashtest van kinderstoeltjes bij.

Smartphone + babyproducten steeds meer echte meerwaarde

Digitalisering en connectiviteit zijn vandaag overal en leiden overal tot interessante innovaties. Ook bij producten voor onze allerkleinsten. Denk maar aan een weegschaal die gewicht, lengte en hoofdomtrek van het kindje bijhoudt op de smartphone, een nachtlampje dat ook verhaaltjes vertelt, schommels die met een app te bedienen vallen, tot een extra veilig autostoeltje dat alarmeert als het kindje er nog in zit, terwijl de ouders uitgestapt zijn. En natuurlijk de geconnecteerde babyfoons, waarmee een ouder zijn kindje vanop afstand kan zien en troosten.

Deze artikelen mogen niet ontbreken op de tweelinggeboortelijst

Veel ouders zien door de bomen het bos niet meer als ze een geboortelijst komen leggen, laat staan bij een tweelingzwangerschap. Gelukkig kan de winkelbediende hen ondersteunen bij het selecteren van items voor de komst van hun dubbel geluk. Welke producten hebben zij nodig, welke items hoeven ze niet dubbel aan te kopen? Heel wat producten groeien mee met het gezin: ze komen bijvoorbeeld ook van pas wanneer broertjes en zusjes elkaar snel opvolgen.

Print Magazine

Recente Editie
04 oktober 2018

Nu lezen

Ontdek de nieuwste editie van ons magazine, boordevol inspirerende artikelen, diepgaande inzichten en prachtige visuals. Laat je meenemen op een reis door de meest actuele onderwerpen en verhalen die je niet wilt missen.

In dit magazine