BabycarePremium

Het Land van OoitHET VERSCHIL MAKEN ZIT IN DE KLEINE DETAILS

Astrid, Karolien, Rita, Walter, Denis en Gert-Jan

EEN ECHT FAMILIEBEDRIJF

Het Land Van Ooit werd in 1997 opgericht door Rita Sels, toen nog in Boom. Vandaag baat zij, samen met haar man Walter en de vier kinderen - Astrid, Denis, Gert-Jan en Karolien - de baby- en kinderspeciaalzaak uit in Kontich. Gert-Jan Van Turnhout: “In 2010 zijn we verhuisd naar Kontich, in Boom hadden we echt geen ruimte meer. Doordat we nu hier zitten, hebben we ook een bredere actieradius."

KamersADVIES CRUCIAAL

Bij Het Land Van Ooit staat advies aan de klant centraal. Het is dan ook zeer belangrijk dat elke medewerker de nodige productkennis heeft. Denis Van Turnhout: "We hebben een eigen platform ontwikkeld waarmee we onze medewerkers inlichten over nieuwigheden via mail. Alle info over nieuwe producten is zo makkelijk terug te vinden. Voor echte productkennis doen we ook vaak een beroep op onze leveranciers." “We geven ook regelmatig opleidingen intern, die worden dan gegeven door de afdelingsverantwoordelijke of een leverancier, en dit afhankelijk van het product", vertelt Gert-Jan.Gold label

Gold label

Opvallend in de winkel is het her en der opduiken van het Gold label. “Met dit label willen we producten die uitblinken op het vlak van vernieuwing, veiligheid of innovatie in de kijker zitten. We houden hier ook rekening met de feedback die we van onze klanten krijgen", vertelt Denis. “We kijken bijvoorbeeld ook hoe goed de service na verkoop is of hoe vaak een product terugkeert voor herstelling", vult Gert-Jan aan.

CONSTANTE ZOEKTOCHT NAAR NIEUWE PRODUCTEN

“Binnen ons aanbod proberen we steeds vooruitstrevend te zijn en andere merken te brengen dan standaard. De grote merken moet je in huis hebben. Maar wij willen steeds het verschil maken. Dit vergt natuurlijk wel meer opzoekwerk. Nieuwe producten vinden is een combinatie van beurzen bezoeken, zelf zoeken en feedback van klanten", vertelt Denis. “We hebben een team dat nieuwe producten bekijkt. We beoordelen een nieuw item op verschillende criteria: past het in de winkel, is de kwaliteit goed - veiligheid is hierbij zeer belangrijk - en past het binnen onze stijl? We hebben ook een beperkt basisassortiment. Hiervoor richten we ons tot grootouders bijvoorbeeld. Zij willen wel alles in huis maar veeleer de basic spullen."

Op maat gemaakte presentatiemeubels

WINKELINRICHTING GESTOELD OP BELEVING

“We werken heel weinig met stands van leveranciers", vertelt Gert-Jan. “En als we dat doen, moet het echt in onze huisstijl passen." Denis: “We hebben wel het Eiland Van Ooit. Dit is een ruimte naast de kassa waarvan leveranciers kunnen gebruikmaken om een product of collectie tentoon te stellen. We hebben geen echte etalage, dus dit vervangt dit een beetje. We willen onze klanten ons aanbod laten ervaren. Hiervoor luisteren we ook naar de klant. Zo kregen we vaak de vraag om de wandelwagen ook te laten zien zonder de draagmand. Nu presenteren we beide versies boven elkaar: met mand en met stoel. Al onze presentatiemeubels zijn bovendien op maat gemaakt, specifiek voor onze noden."Eiland van Ooit

Workshops en demo's

Wekelijks worden er in Het Land Van Ooit ook demo's en workshops georganiseerd. Gert-Jan: “We doen dit altijd op zaterdag, rond verschillende thema's, zoals hairstyling, EHBO, veilig slapen enzovoort. Qua kostprijs voor de klant houden we dit beperkt. We maken er zeker geen winst op maar het zorgt wel opnieuw voor beleving in onze winkel."

LAND VAN OOIT LEEFT ONLINE VERDER

De beleving in de winkel wordt ook online doorgetrokken, via Facebook, Instagram en de website. Gert-Jan: “Hiervoor maken we een contentplanning. Op voorhand bekijken we welke posts we wanneer zullen plaatsen. Uiteraard komen er altijd wel nog dingen bij. Bijvoorbeeld als er een nieuw product binnenkomt, of afhankelijk van het weer." “Een keer per week zitten we samen over onze online communicatie", vult Denis aan.

Webshop

“We hebben eigenlijk zo lang mogelijk willen wachten met een webshop. Waarom? We zijn een speciaalzaak en heel veel van onze producten vergen een deskundige uitleg. Daarom plaatsen we ook niet alles online. Voor een autostoel, kinderwagen, of alles qua veiligheidsartikelen is echt wel wat meer uitleg nodig. In de webshop plaatsen we onder meer seizoensproducten, kleding, decoratie, eetgerei enzovoort. Omzetmatig is de winkel nog heel overheersend. De webshop is groeiend en zorgt voor extra omzet, maar is zeker niet kannibaliserend voor de winkel." De service in de winkel wordt doorgetrokken online. “Kortingen of promoties in de winkel worden ook in de webshop gegeven", vertelt Gert-Jan. Voor het online verhaal werkt Het Land Van Ooit samen met IT-partner Noah. Gert-Jan: “Mede dankzij Noah hebben wij online grote stappen kunnen zetten."

TOEKOMST: BELEVING EN SERVICE TOP MAKEN

Gert-Jan: “In de toekomst willen we blijven werken aan waarmee we nu bezig zijn. We willen de beleving en service top maken. Ook online willen we ons nog versterken, met aandacht voor de klant van vandaag." Denis: “We willen ons blijven specialiseren. Iedereen doet geboortelijsten. Wij proberen het verschil te maken, en het zit in de kleine details."

Wat heb je nodig

Krijg GRATIS toegang tot het artikel
of
Proef ons gratis!Word één maand gratis premium partner en ontdek alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse newsletter met nieuws uit uw vakbranche
  • checkdigitale toegang tot 35 vakbladen en financiële sectoroverzichten
  • checkuw bedrijfsnieuws op een selectie van vakwebsites
  • checkmaximale zichtbaarheid voor uw bedrijf
Heeft u al een abonnement? 

Meer weten over

Gerelateerde artikels

Deze vijf slimme tips boosten de verkoop van parktextiel

Parktextiel is niet zo moeilijk om te verkopen en belandt ook vaak op de geboortelijst. Een baby spendeert bovendien het merendeel van zijn tijd in een park of wiegje, waardoor ouders bereid zijn om wel wat te investeren in deze producten. Om uw winkelverkopen toch nog een extra boost te geven, hebben wij van K-Boetiek, samen met de verschillende fabrikanten, vijf slimme verkooptips uitgewerkt. Daarbij draait alles rond presentatie en productkenni

Klanten komen van ver om Cilou Babystore te bezoeken

Ex-Miss België Cilou Annys opende op 6 januari 2017 de deuren van haar eigen babyspeciaalzaak samen met haar man Désiré Steevens. Cilou Babystore focust op alles voor kindjes van 0 tot 2 jaar. Service is het stokpaardje van Cilou en Désiré. Door klanten efficiënt te begeleiden, kan je het verschil maken met grote ketens en onlineshops, vinden zij. Ook voor maatwerk kan je bij Cilou Babystore terecht.

Klantgericht en praktisch advies primeert bij Bollebuik

Twee jaar geleden deden Jo-Ann en haar man een drastische carrièreswitch en namen een winkel over. Geen typische babyspeciaalzaak, maar een leuke boetiek voor kinderen tot en met tien jaar. En dat vertaalt zich ook meteen in hun visie: ze willen een klantenrelatie van tien jaar. Naast een uitgebreid gamma waar de nadruk op lokale en duurzame merken ligt, kun je bij Bollebuik ook terecht voor zeer professioneel en vooral praktisch advies. De kolfkamer is hier het perfecte voorbeeld van. Een unieke service waar wekelijks tal van mensen gebruik van maken.

Borstvoeding: informatie is cruciaal voor een succesvolle verkoop

Print Magazine

Recente Editie
04 oktober 2018

Nu lezen

Ontdek de nieuwste editie van ons magazine, boordevol inspirerende artikelen, diepgaande inzichten en prachtige visuals. Laat je meenemen op een reis door de meest actuele onderwerpen en verhalen die je niet wilt missen.

In dit magazine