geautomatiseerd lassen van aluminium tanks
LAG zet lasrobot in op bulkwagenlijn
Omwille van een tekort aan vaklassers zette de Belgische fabrikant van bedrijfsvoertuigen LAG enkele jaren geleden de stap naar het gerobotiseerd lassen van aluminium tanks. Samen met Valk Welding optimaliseerden zij het lasproces op een aantal cruciale punten. Na een opstartperiode van enkele maanden werd het lasstation een betrouwbare schakel in de bulkwagenlijn.
Naar een lijnproductie
“Nu de robot het monotone laswerk verzorgt, kunnen we onze vaklassers inzetten voor complexer laswerk. We produceren meer laswerk met eenzelfde aantal medewerkers", weet Manufacturing Manager Leon Bokken.
LAG bouwt over deze productielijn ca. 300 tanks per jaar in een groot aantal variaties. Voorheen werden die handmatig gelast, op verschillende stations. De stap naar een lijnproductie, waarbij de tanks op een rail in een vaste takttijd langs elk station passeren voor een specifieke bewerking, vereiste een aangepast ontwerp en voortraject. Elke bewerking moest voor elk type gelijkwaardig zijn.
Adaptief lassen nodig
Om met een lasrobot de voor- en achterzijde, cilinderbuis, verstevigingsribben én mangaten te kunnen lassen, waren meerdere lasmallen nodig. Manufacturing Engineering Supervisor Gareth Bonnell: “Bovendien houdt een lasrobot geen rekening met grote openingen in de lasnaad. We moesten het voortraject dus aanpassen opdat de openingen binnen de toleranties zouden blijven.” Valk Welding ontwikkelde en vermarkte inmiddels adaptief lassen in de vorm van 'Arc Eye Adaptive Welding'.

Hoge betrouwbaarheid
LAG wou een installatie om de aluminium tanks betrouwbaar gerobotiseerd te lassen. "Stilstand van de lasproductie betekent immers stilstand van de hele lijn", benadrukt Gareth Bonnell. “Valk Welding kon de hard- en software leveren. Dankzij hun methodiek van offline programmeren hoeven we de lijnproductie niet te onderbreken.”
Probleemloos aluminium lassen
“Aluminium is moeilijker te lassen, en de aanvoer van de lasdraad vereist de nodige aandacht vanwege de grote afstand tussen tank en toorts. Valk Welding ontwikkelde een oplossing voor een accurate draadaanvoer, waarbij de draadmotor in de robottoorts is geïntegreerd. Met de VWPR QE Servo Pull robottoorts gebeurt de aanvoer volgens het push-pullprincipe, kort op de lasnaad. Samen met het Panasonic Spiral Weaving MIG proces is dat uitgebreid getest bij Valk Welding. Dat bedrijf doet trouwens alles in eigen huis, wat een sterk voordeel is”, vindt Gareth Bonnell.
perfect gevolgde Lasnaden
De Arc-Eye CSS lasersensor op de robottoorts scant realtime de lasnaad en corrigeert indien nodig de robotbaan. Zo blijft de toorts de lasnaad exact volgen. "Aanvankelijk dachten we dat de reflecties op het aluminium het scanbeeld zouden verstoren, maar de Arc-Eye bleek daar ongevoelig voor. Het werkt dus perfect.”
Verhoogde Effectiviteit
“Op deze lijn kunnen we nu een groot aantal varianten flexibel produceren. Ze zijn nog niet alle geprogrammeerd, we zijn nu bezig met aanpassen en bijsturen van programma’s. Toch is de effectiviteit al sterk verhoogd omdat de lasrobot het meeste monotone laswerk van de handlassers heeft overgenomen. Met de bulklijn zitten we nu aan een maximale effectiviteit. We gaan nu ook bekijken hoe we dat voor de andere lijnen kunnen doen”, kijkt Leon Bokken vooruit.
STAALINDUSTRIEWEG 15
2952 AT ALBLASSERDAM
+31786917011
info@valkwelding.com
www.valkwelding.com

