LAG Trailers halveert productietijd
Valk Welding lasrobot rondt optimalisatieproces af
Door een optimalisatieproces is de productietijd bij LAG Trailers sterk verkort. De laatste sprong werd onlangs gemaakt met de installatie van twee Valk Welding lasrobots. Zo wil de grootste Europese bouwer van aluminium tankopleggers verder groeien.
Tekst: Jerom Rozendaal
Beeld: Valk Welding

"Iemand die hier tien jaar geleden werkte, herkent de fabriek niet meer", zegt Rob Ramaekers, CEO van LAG Trailers. Hij staat aan de productielijn voor een Valk Welding lasrobot die onlangs in gebruik is genomen. Jaarlijks rollen er zo'n 2.000 tankopleggers uit de fabriek in Bree (België) waar 420 mensen werken.
Tien jaar geleden begon LAG, dat deel uitmaakt van de grote Chinese transportvoertuigenfabrikant CIMC, aan een indrukwekkend optimalisatieproces. Het bedrijf besteedde de productie van honderden onderdelen uit aan andere bedrijven in de regio. Ook stootte het een reeks nevenproducten af om zich volledig toe te leggen op de bouw van tankwagens, waarin het sinds 1947 is gespecialiseerd.
Standaardisatie
Tijdens de reorganisatie werden vertakte productielijnen ingevoerd en schakelde het bedrijf over op een modulair ontwerp van zijn tankwagens. Al deze wijzigingen hebben de efficiëntie sterk verhoogd en de productietijd verkort. Zo maakt LAG Trailers tegenwoordig een kiepbulkwagen in 250 uur waar dat vroeger 800 uur duurde.
"Standaardisatie is de basis van succes", zegt Leon Bokken, de productiemanager van het bedrijf. "Dat maakte ook de komst van lasrobots mogelijk." De eerste robot werd in 2020 verwelkomd en de tweede volgde in 2022. LAG heeft vijf productielijnen waar het brandstofopleggers, tankopleggers, bulkopleggers, bulkcontainers en containerchassis bouwt. Een van de robots wordt gebruikt op de productielijn voor aluminium tanks voor de bulktrailers, terwijl de andere wordt gebruikt in de productielijn voor bulkcontainers.

Aangepaste lasrobot
"Het lassen van aluminium tanks brengt verschillende uitdagingen met zich mee", zegt Peter Pittomvils, commercieel directeur van Valk Welding, die beide lasrobots leverde. Valk Welding ontwikkelde lasapparatuur op maat die in eigen huis werd geproduceerd. "Daardoor konden we ook lastoortsen op maat maken voor moeilijk bereikbare plaatsen."
De robot is uitgerust met een Arc-Eye lasercamera die goed omgaat met de reflecties van aluminium. De camera vangt niet alleen positieafwijkingen op, maar kan zo nodig ook de variatie van de lasnaadgeometrie, zoals wisselende spleten, opvangen door de lasparameters in real time aan te passen (adaptief lassen).
Meer voordelen
Met de lasrobot bespaart LAG Trailers twee lassers op zijn twee productielijnen. Besparen op personeelskosten was echter niet het hoofddoel van de robotisering, benadrukt Rob Ramaekers. "Goede lassers zijn heel moeilijk te vinden, en als je ze hebt, kan je ze het beste inzetten voor werk waarbij ze onvervangbaar zijn." Ook noemt hij een constante laskwaliteit als belangrijke meerwaarde van de robots.
Pittomvils hoort vaak dezelfde argumenten van klanten. Met de krapper wordende arbeidsmarkt voor technici ervaart Valk Welding, met negen vestigingen in heel Europa, een enorme vraag naar flexibele lasrobots. Het bedrijf is actief in tal van sectoren en door de ruime ervaring in de trailer- en tankbouw was de link met LAG snel gelegd. Valk Welding staat binnen Europa bekend om zijn zeer flexibele lasrobots en heeft inmiddels ook oplossingen waarbij de lasrobots volledig automatisch worden geprogrammeerd.
De lasrobots werden in no time door het personeel omarmd. De lasprogramma's worden volledig offline gemaakt dankzij de unieke kalibratietechnologie van Valk Welding. "Programmeren werkt net als Lego bouwen", besluit Ramaekers. "Je sleept de benodigde modules bij elkaar en het lasprogramma wordt gegenereerd."
STAALINDUSTRIEWEG 15
2952 AT ALBLASSERDAM
+31786917011
info@valkwelding.com
www.valkwelding.com

