lag trailers profiteert van hogere efficientie, kwaliteit en BETROUWBAARHEID
Fiberlasersnijmachine ondersteunt strategie
LAG Trailers uit het Limburgse Bree heeft een lange geschiedenis in de bouw van tankwagens. Vijf jaar geleden stelde de bedrijfsleiding de strategie bij, waarbij men de assemblagegedachte uit de automobielindustrie vooropstelde. De concrete doelstelling: de jaarlijkse groei van 10% aanhouden, de top 3-positie in de Europese tankwagenindustrie verwerven en de productiecijfers opvoeren tot 2.500 tankvoertuigen per jaar. “De vervanging van een lasersnijmachine maakt deel uit van ons investeringsplan. Hiermee trekken we de productiviteit en kwaliteit op, terwijl de machine minder onderhoud vergt”, zegt manufacturing manager Leon Bokken.
TANKWAGENS
LAG Trailers werd in 1947 opgericht door de broers Lambert en Arnold Geusens. Net na de Tweede Wereldoorlog bouwden zij het overtollige Engelse en Amerikaanse transportmateriaal om tot geschikte opleggers. Na de stalen tankopleggers, werden in de jaren vijftig ook al de eerste roestvrijstalen en aluminium opleggers geproduceerd.
Tegenwoordig worden hier zowel bulkopleggers, tankopleggers, brandstofwagens, containers, containerchassis en kipcontainerchassis gemaakt; nu uitsluitend uit die laatste twee materialen. LAG Trailers is daarbij de grootste productieplant van de overkoepelende LAG Groep. Vanuit Bree vertrekken er zo’n 2.000 voertuigen op jaarbasis, en dit over heel Europa.
Specialiseren en assembleren
“In 2015 besloten we om het algemeen transport af te stoten en ons verder te specialiseren in de niche van tankwagens, waar wij goed in zijn. In de Benelux zijn wij namelijk de ‘n°1 producent’ als het gaat om bulkopleggers en brandstofopleggers. Die zijn ‘net niet-standaard’ qua afwerking, maar zijn wel zo veel mogelijk uit standaard onderdelen vervaardigd. Sindsdien focussen wij ons daarbij ook vooral op de assemblage van de tankwagens en besteden we de productie van kleine onderdelen liever uit”, weet manufacturing manager Leon Bokken.
Fiberlasersnijmachine
Nochtans investeerde men afgelopen najaar in een nieuwe lasersnijmachine, waarop nu vooral onderdelen in aluminium en roestvrijstaal gesneden worden.
“Die machine past samen met twee lasrobots in een groter investeringsplan. Dit net ter ondersteuning van de assemblagegedachte, zoals bekend uit de automobielindustrie. Die principes willen wij hier voortaan ook toepassen, weliswaar met onze langere doorlooptijden”, verklaart Bokken.
Assemblagegedachte
“Op die lasersnijmachine willen we namelijk niet alleen onderdelen snijden, maar ook de mantelplaten voor de tanklichamen. Hiervoor zijn we nu te afhankelijk van de plaatleveranciers en hun toleranties, terwijl de nieuwe machine ons toelaat om die platen zelf nauwkeurig en vormvast op maat te versnijden. Bovendien kunnen we hiermee ineens gaten snijden en markeringen aanbrengen voor de verdere bewerking, wat een grote efficiëntie- en ergonomiewinst betekent. Dit helpt ons in ons streven om alles zo gestroomlijnd mogelijk uit te voeren, waarbij alle stappen in de getakte doorloop optimaal op elkaar zijn afgestemd”, legt de manufacturing manager uit.
Fibertechnologie
Er is daarbij gekozen voor de TruLaser 3060 Fiber lasersnijmachine van Trumpf, geleverd door V.A.C. Machines. Die vervangt hier een tien jaar oude CO2-lasersnijmachine, met behoud van de bestaande funderingen in de productiehal.
“Die machine heeft vooreerst een groter snijbed van 6 bij 2,5 meter, terwijl de vorige tafel maar 2 m breed was. Dit biedt ons meer comfort. Bovendien kunnen wij met ons materiaalspectrum en de plaatdiktes van 2 tot 25 mm maximaal profiteren van de voordelen van de fibertechnologie, met de 4 kW TruDisk laserbron. Tests wezen namelijk uit dat die tot 300% sneller werkt. Bovendien vraagt deze nieuwe machine minder onderhoud en is er weinig ongeplande stilstand in vergelijking met de oude machine. Zo verhoogden we dus de efficiëntie en betrouwbaarheid, terwijl ook de snijkwaliteit merkelijk beter is, dankzij de BrightLine fibertechnologie”, stelt Bokken.
PARTNERSHIP
De TruLaser 3060 Fiber kwam als beste optie uit de vergelijkende marktstudie. LAG Trailers is bovendien helemaal overtuigd van de service na verkoop die V.A.C. Machines hen biedt.
“Het nieuwe werkingsprincipe vraagt een aanpassing van onze planning, waarbij we tips meekregen om het maximale uit de machine te halen. De ondersteuning bij eventuele storingen kan telefonisch verlopen, want hun servicetechnici kunnen de machine van op afstand overnemen. Zo zijn wij telkens snel geholpen. Dit partnership zorgt dus nog voor een extra voordeel en zo zijn wij helemaal klaar voor de toekomst”, klinkt het nog.
