Winkelier aan het woordPremium

Ivan Stuyven - Jasper Stuyven

WIELRENNER EN CHOCOLATIER SLAAN HANDEN IN ELKAAR

Jasper en Ivan Stuyven runnen samen Chocolade Atelier Stuyven

Een profwielrenner aan de chocolade, dat zie je niet zo vaak. Toch is het exact waar Jasper Stuyven mee bezig is. Samen met zijn oom Ivan baat hij in Betekom Chocolade Atelier Stuyven uit. Ivan staat er in voor de productie en het dagelijkse beheer van de zaak, Jasper ondersteunt op het vlak van marketing en sales. In hun aanbod ook enkele producten gerelateerd aan het wielrennen.Chocolade Atelier Stuyven

KLEINE, AMBACHTELIJKE ZAAK

“Ik heb altijd al een zaak gehad in Betekom; een groothandel waarvoor we leverden aan bakkerijen e

n chocolatiers. Maar met tien man personeel deed ik op de duur niets anders dan management, terwijl ik in de eerste plaats nog altijd chocolatier ben. Ik heb de zaak dan overgelaten en heb mij gefocust op workshops. Hiermee ben ik nog maar recent gestopt. De combinatie met de nieuwe winkel werd te druk."

Die nieuwe winkel is er sinds februari 2016. Bij Ivan kriebelde het opnieuw om een nieuwe chocolaterie te starten en hij vroeg zijn neef Jasper om zijn naam aan de zaak te verbinden. “Jasper stond toen op het punt om door te breken als wielrenner en bovendien leunde dit wel aan bij zijn studies communicatie. Zo staat hij onder meer in voor de social media."

Kasseien

WIELRENNEN IN HET ASSORTIMENT

Het aanbod van Chocolade Atelier Stuyven bevat ongeveer een zeventigtal soorten pralines. Natuurlijk niet allemaal op hetzelfde moment. “Ik switch nogal vaak in het aanbod en we hebben ook heel wat vullingen die seizoensgebonden zijn. We hebben een redelijk klassiek publiek maar proberen toch steeds een combinatie te brengen van zowel klassiekers als vernieuwende smaken, zoals rode curry, gin-komkommer …“ In het aanbod pralines werkt Ivan heel vaak met ganaches en kruideninfusies. “We kiezen voor producten met een beperkte houdbaarheid, zodat we steeds verse producten kunnen aanbieden." Uiteraard zitten er ook enkele wielergerelateerde producten in het assortiment. “In het voorjaar hebben we kasseitjes en het hele jaar door hebben we wielertruitjes van Trek-Segafredo. Daarnaast doen we rond de Tour de France ook een actie: bij aankoop krijg je een wielerpetje, vorig jaar was dat nog een drinkbus. Ten slotte hebben we ook nog verschillende verpakkingen waar Jasper op afgebeeld staat."

Blikverpakkingen

HERBRUIKBARE VERPAKKINGEN

Opvallend bij Stuyven zijn de verpakkingen voor pralines. Ivan en Jasper kiezen niet voor de klassieke ballotin, wel voor blikken dozen. “Die kunnen ze ook laten personaliseren of ze kiezen een printje uit ons aanbod. Ze mogen hun doos ook terug meebrengen naar de winkel om die te laten bijvullen. Een concept dat aanslaat: een op vier komt terug met zijn doos", vertelt Ivan.

TWEEDE WINKELPUNT

Het verhaal van Chocolade Atelier Stuyven krijgt binnenkort nog een vervolg. Ivan: “We openen in het najaar nog een nieuw winkelpunt, in Baal. We gaan voor een nieuw chocoladeconcept, onder de naam Stuyven. Maar wat het precies zal worden, verklap ik nog niet!"

 

 

Wielrenner wordt chocolatier 
‘Stuyven’ als publiekstrekker
Jasper Stuyven: “Omdat mijn nonkel Ivan al jarenlang als chocolatier werkt, zijn wij in de familie allemaal wel een beetje gek van chocolade. Bovendien heeft Ivan mijn wielercarrière van in het begin gevolgd en gesteund. Toen hij vroeg om in de zaak te stappen onder de naam Stuyven, zag ik dat wel zitten. Het is een leuk concept en bovendien is het leuk om iets achter de hand te hebben na het wielrennen.” 
Social media & sales
“Ik hou mij vooral bezig met social media en sales. Dit is voornamelijk via Facebook en in mindere mate Instagram. In de zomermaanden is het redelijk rustig maar rond Pasen komen er heel veel vragen en bestellingen binnen via Facebook. In de kalme periodes is het belangrijk om de pagina te blijven onderhouden, zodat ze blijft verschijnen in de nieuwsoverzichten. In de winter, wanneer ik met vakantie ben, probeer ik ook in de productie mijn vaardigheden wat op punt te zetten.”
Invloed wielerresultaten op verkoop
Hoe beter de wielerprestaties van Jasper, hoe vlotter de verkoop. “Toen ik twee jaar geleden Kuurne-Brussel-Kuurne won, was de reactie enorm. Er komt heel veel volk naar de winkel dan. In 2016 heb ik tijdens de Ronde van Frankrijk ook enkele dagen de bolletjestrui gedragen. Ik kreeg de trui op zondag en, hoewel we normaal gesloten zijn, heeft Ivan dan op maandag toch geopend en heeft hij de hele avond chocoladen bolletjestruitjes gemaakt. Er was toen eigenlijk heel veel volk in de winkel om zomer te zijn.” 
Jasper Stuyven is sinds 2014 professioneel wielrenner.
Dat doet hij vandaag bij de ploeg Trek-Segafredo.
www.jasperstuyven.be

Wat heb je nodig

Krijg GRATIS toegang tot het artikel
of
Proef ons gratis!Word één maand gratis premium partner en ontdek alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse newsletter met nieuws uit uw vakbranche
  • checkdigitale toegang tot 35 vakbladen en financiële sectoroverzichten
  • checkuw bedrijfsnieuws op een selectie van vakwebsites
  • checkmaximale zichtbaarheid voor uw bedrijf
Heeft u al een abonnement? 

Gerelateerde artikels

i-Size-autostoeltjes winnen aan succes

De i-Size-stoeltjes slaan aan bij ouders, zeker voor kinderen tot 105 cm groot. De marktspelers pakken er dan ook meer en meer mee uit. Daarvoor voerden ze tal van technologische vernieuwingen door.

Juiste maatopmeting zwangerschapslingerie is cruciaal

Heel wat zwangere vrouwen stellen de aankoop van zwangerschapslingerie uit of slaan deze zelfs over. Ze denken dat ze evengoed een maatje groter kunnen kopen. Het is aan u als expert om duidelijk de voordelen van zwangerschapslingerie aan de klant duidelijk te maken. Zodra de vrouw opgemeten is, kunt u haar wegwijs maken in welke opties er allemaal zijn: met beugel, slips met buikband, hoe discreet voeden … Want ook vrouwen willen zich tijdens hun zwangerschap steeds sexy, maar vooral ook comfortabel voelen.

Draagdoeken en -zakken

Baby's en peuters dragen heeft tal van voordelen. Niet alleen hebben ouders zo hun handen vrij, de mentale en fysieke ontwikkeling van het kindje wordt ook gestimuleerd. Er zijn echter verschillende draagsystemen op de markt, elk met hun eigen kenmerken. Met andere woorden: hét beste systeem bestaat niet. Het hangt er gewoon van af waarvoor men de babydrager wenst te gebruiken.

Wikkelcapes, poncho's en badjasjes zijn geschenkartikel bij uitstek

Badcapes worden vanaf dag één veelvuldig gebruikt. Ze zijn dan ook een uitstekende cadeautip, dankzij hun multifunctionaliteit: na het bad, in de box en zelfs in auto- of wipstoel. Twee of drie stuks zijn welhaast een must. Er is volop keuze qua kleuren, materialen en uitvoeringen. Poncho's zijn dan weer vooral bedoeld voor gebruik buitenshuis, specifiek voor iets oudere kindjes. Badjasjes, ten slotte, bewijzen prima diensten om na het wassen lekker ingeduffeld nog wat te spelen.

Print Magazine

Recente Editie
04 oktober 2018

Nu lezen

Ontdek de nieuwste editie van ons magazine, boordevol inspirerende artikelen, diepgaande inzichten en prachtige visuals. Laat je meenemen op een reis door de meest actuele onderwerpen en verhalen die je niet wilt missen.

In dit magazine